|
|
Uppdrag Marinteknik är en intervjuserie där du möter SMTF:s medlemsföretag, styrgrupp och operativa grupp med fokus på omvärldsbevakning och informationsspridning. I den trettonde delen har turen kommit till Eva Neander som är Area Sales Manager på JOWA i Göteborg. |
|
At ABB Marine & Ports, we are at the forefront of driving the evolution of sustainable shipping. Electrical propulsion, data-driven decision support and integrated solutions for ship and shore from ABB are paving the way to a zero-emission marine industry, providing greater efficiency and reliability to shipowners, and preparing vessels to meet the demands of tomorrow |
|
MCT Brattberg endeavourers to protect people and property through the design, development and manufacture of high-performance cable and pipe transits. These are used in high-risk maritime, offshore and land-based environments to minimize danger by preventing the spread of fire, water, gas, chemicals and other hazards substances.
Putting safety first lies at the heart of all MCT Brattberg business activities |
|
Blueflow offers an Energy Management Platform for the marine market. The company was founded in 2006 and has become one of the major supplier of Energy Management Solutions on all kind of ships. The system measures, presents and reports all fuel- and energy consumed. Powerful onboard presentation gives the crew full awareness of the energy situation, and the online servers instantly reports and analyze every single consumer. The office is located in Sollentuna, Stockholm.
|
|
Wärtsilä is a global leader in smart technologies and complete lifecycle solutions for the marine and energy markets. By emphasising sustainable innovation, total efficiency and data analytics, Wärtsilä maximises the environmental and economic performance of the vessels and power plants of its customers. In 2020, Wärtsilä’s net sales totalled EUR 4.6 billion with approximately 18,000 employees. The company has operations in over 200 locations in more than 70 countries around the world. Wärtsilä is listed on Nasdaq Helsinki.
|
|
Den 21 april, berättar Jenni Hilska om arbetet för det globala nätverket SEA20. Ett initiativ finansierat av Wärtsilä för ökat samarbete och knowledge sharing för en samstämd och utveckling av hamnar och kuststäder.
ABOUT SEA20 SEA20 is a global league of Smart and Ecologically Ambitious marine cities dedicated to rethinking their roles in the marine and energy ecosystems, hastening the adoption and deployment of best practises, embracing digitalisation and legislating new environmentally friendlier, sustainable and smarter ways of doing business across our oceans.
|
|
Den 5 maj, träffar vi Gunilla Jacobsson som berättar om Distansutbildning – en utbildning för hela Sverige! Vad har fungerat bra och mindra bra hittills och hur kan vi förbättra?
|
|
Webinarierna ”SMTF Möter” finns tillgängliga att se i efterhand.
Den 10 mars höll Carmen Reguero från ZEC ett föredrag på temat "Kanarieöarnas förmånliga skattesystem för företag".
Den 24 mars mötte vi Göran Stenmark från KraftPowercon som berättade om kommande regelverk för att rena ballastvatten.
Den 7 april mötte vi Anders Bergh från Lean Marine som berättade om hur man effektivt kan minska utsläpp och bränslekonsumtion på fartyg. |
|
Norska marknaden känns nästan som hemma, men under 2020 blev det tydligt att det finns en riksgräns mellan våra länder. Ta reda på vad som faktiskt gäller om du vill skicka varor, personal eller etablera ditt företag i Norge.
Läs programmet här.
|
|
Den stora omställningen till elektriska drivlinor tar nu även sjöfarten med storm. Senaste året har vi sett lovande utveckling i alla båt- och fartygssegment, från fritidsbåtar till storsjöfart.
Precis som för flyg- och bilindustri är lättvikt en förutsättning för att kunna gå från ett bränsle med hög energidensitet till ett med lägre. Lättvikt är en möjliggörare för en eldriven flotta, men, eldrift och fossilfria energibärare innebär också direkta innovationsmöjligheter kopplade till materialval. Strukturella batterier, bärplansteknik, termiskt och elektriskt ledande lättviktsmaterial är områden vi ser växa fram i kölvattnet av eldriftens framfart. Därför är temat för årets första S-LÄSS-möte: Elektrifiering ♥ Lättvikt
S-LÄSS är en medlemsorgnisatoin knuten till E-LASS, den europeiska samarbetsplattormen för lättvikt till sjöss. Vill ni bli medlemmar för att medverka på S-LÄSS-möten, skicka frågan till tommy.hertzberg@ri.se
|
|
Boka in fredag 16 april kl 10:00-12:00 för ett Webinarium om Vätgas inom framtidens fritids- och arbetsbåtar.
Ett område som det surras mycket om just nu är vätgas inom sjöfart. Forskning har påvisat att tekniken har stor potential, dock kvarstår en hel del frågor och hinder innan tekniken kan implementeras i större skala.
Med förhoppningen att räta ut några av dessa frågetecken bjuder SMTF och Fyrbodals kommunalförbund nu in till ett online-event där vi tillsammans gör en djupdykning i ämnet med fokus på vad vätgasens roll inom segmentet fritidsbåtar kan komma att bli i framtiden.
Med hjälp av kunniga talare från branschen får vi som publik lära oss mera om vad nyttan med vätgas är, hur tekniken fungerar och även få presenterat verkliga exempel på maritima applikationer. Bland presentatörerna hittar vi PowerCell, Liquid Wind, Renergy och RISE.
|
|
Många av SMTFs medlemmar gynnas redan och kan fortsätta gynnas av lättare produkter. Under Dag 1 på LIGHTer SUMMIT i år berörs lättvikt för sjöfarten och Dag 2 kommer innehålla framtiden för material som vår bransch är välbekanta med, kompositer och aluminium. Anmäl er kostnadsfritt via länken.
Start: 21 Apr 2021, 09:00 End: 22 Apr 2021, 12:30
|
|
Målet med projektet Datadriven energieffektivisering av fartyg är att samla in och analysera operationella data från mindre fartyg och identifiera energibesparingspotential på minst 10 till 35 procent. Resultatet ligger till grund för att utveckla ett generiskt beslutsstödsystem och, i ett senare skede, verktyg som ger möjlighet till energieffektiviseringar för fartyg som primärt opererar i kustområdet. Verktygen ska också kunna användas på andra fartyg som inte är en del av denna studie. Studien finansieras av Energimyndigheten.
Projektet ångar på och nyligen har det upprättats ett samarbete med Ventrafiken i Landskrona tillsammans med ett av SMTF:s medlemsföretag. Se artikel i Sjöfartstidningen här.
Har ni frågor eller idéer kopplade till projektet är ni välkomna att höra av er till Andreas Bach, andreas.bach@ri.se
Läs mer på RISE hemsida här.
|
|
På initiativ av SMTF medlemsföretag Marinkraft har Arena Yrkeshögskola sökt och fått anslag till att genomföra en tvåårig YH utbildning med inriktning mot fritidsbåtsindustrin. Studenterna kommer att under två år att lära sig om motorer, el och elektronik samt skrov med syfte att stärka kompetensförsörjningen till fritidsbåtsindustrin. Utbildningen som har 20 platser, startar i september-21 och kommer hållas i Gustavsberg.
Ansökan sker på Yrkeshögskolans webbplats.
|
|
Äntligen har NRIA Sjöfart 2021 publicerats. NRIA står för Nationell agenda för sjöfartsforskning och -innovation och är framtaget av nyckelpersoner från organisationer (bland annat SMTF) inom den marinaindustrin under projektledning av Lighthouse. NRIA:an ger rekommendationer om hur svensk forskning och innovation kan stärkas.
Hela NRIA hittar ni här.
|
|
SMTF arrangerar den svenska paviljongen på Nor-Shipping den 10-13 januari 2022. Säkra en plats nu om du vill vara med! Vänligen kontakta Liselotte Melkersson liselotte.melkersson@ri.se för mer information. |
|
SMTF arbetar med att skapa plats för medlemmarna att synas på smtf.se. I och med det nya utseendet på hemsidan erbjuder vi alla medlemmar en plats att marknadsföra sig helt utan kostnad.Varmt välkommen att skicka in ditt företags/ din organisations uppgifter!
Här är ett exempel på hur det kan se ut på hemsidan: www.smtf.se/exempel-medlem. |
|
Konsekvenserna av Coronaviruset har fått en sådan omfattning som få kunnat föreställa sig. Vår förväntan var att kunna arrangera Eriksberg Boat Show som planerat, men utifrån rådande utsikter samt Folkhälsomyndighetens och Polisen riktlinjer får vi tyvärr inte ett godkännande som gör det möjligt att genomföra evenemanget 2021.
Nu satsar vi vidare 15-17 april 2022 Eriksberg Boat Show arrangeras i stället den 15–17 april 2022. Håll utkik i våra sociala medier, vi hoppas att vi kan dela något roligt förslag till med er lite längre fram.
|
|
Inom EU:s Cluster 5 “Climate, Energy and Mobility” kommer det att släppas nya utlysningar kopplade till det maritima. Utlysningarna omfattar allt från batteridrift till retrofitting av fartyg men även områden som digitalisering (digital twin) logistikutmaningar kopplade till sjöfarten mm.
Är ni intresserade av mer detaljer hör gärna av er till Andreas Bach: andreas.bach@ri.se |
|
|
|
SMTF arrangerar workshops, seminarier och andra aktiviteter! |
|
RISE Research Institutes of Sweden www.ri.se |
|
|
|
|