LA business nummer 2 2021

Page 32

Ventrafiken

AI-satsning pĂ„ M/S Uraniborg Av Petra Olander Foto Ventrafiken TvĂ„ sprillans nya bildskĂ€rmar har besĂ€ttningen pĂ„ M/S Uraniborg fĂ„tt uppe pĂ„ bryggan. De visar i realtid hur mycket brĂ€nsle som förbrukas – och jĂ€mför samtidigt med förra rutten till och frĂ„n Ven. Det Ă€r en del i ett projekt som Ventrafiken genomför tillsammans med forskningsinstitutet RISE.

U

ppe vid taket pÄ bryggan till M/S Uraniborg sitter de nya bildskÀrmarna, en i varje riktning, eftersom bilfÀrjan aldrig vÀnder pÄ sin rutt till och frÄn Ven. PÄ skÀrmarna ser vakten som styr fartyget brÀnsleförbrukningen i realtid. Det Àr energihanteringsystemet Blueflow Energy Management System som installerats, och som Àven samlar in data om energiförbrukningen ombord. Den insamlade data kan sedan anvÀndas öppet av utvecklare och forskare för att testa allt frÄn enkla maskininlÀrning och avancerade AI-algoritmer i syftet av att optimera energiförbrukningen pÄ fartyg. Arbetet Àr ett led i arbetet med att göra driften av fÀrjetrafiken

32 | LABUSINESS

Ă€nnu mer miljövĂ€nlig och Ă€r i förlĂ€ngningen ett första steg mot en alternativ brĂ€nslekĂ€lla till diesel. – Vi har jobbat med Ecodriving i mĂ„nga Ă„r. Men brĂ€nsle­ förbrukningen till havs beror pĂ„ sĂ„ mycket annat och det hĂ€r Ă€r ett verktyg som ger beslutsstöd till besĂ€ttningen, sĂ€ger Linus Olsson, vd pĂ„ rederiet Ventra­ fiken. Projektet genomförs tillsammans med forskningsinstitutet RISE, som satsar pĂ„ att ta fram verktyg och tjĂ€nster för högre energieffektivitet inom sjöfarts-

Visste du att
? Ett medelstort fraktfartyg förbrukar 40–80 ton diesel om dygnet, M/S Uraniborg cirka 8 ton i veckan.

omrĂ„det. Andreas Bach Ă€r projektledare pĂ„ RISE: – För oss Ă€r det fantastiskt att fĂ„ tillgĂ„ng till öppna data frĂ„n ett riktigt fartyg, faktiskt ovĂ€rderligt. Att brĂ€nslebespara och köra smartare Ă€r första steget. NĂ€sta steg Ă€r att optimera systemet, sĂ€ger han och fortsĂ€tter: – Transporter pĂ„ vatten pĂ„verkas av ström, vind, hur grunt det Ă€r, hur mycket last och hur den Ă€r fördelad ombord – och mycket mer. Det gör det svĂ„rt för en mĂ€nniska att vĂ€ga in alla faktorer och ta beslut. Genom att mĂ€ta alla punkter pĂ„ fartyget kan vi skapa algoritmer som gör att systemet meddelar besĂ€ttningen vilket som Ă€r det smartaste sĂ€ttet att köra just nu. Systemet installerades i mĂ„nadsskiftet februari/mars 2021 och introducerades i tre olika steg. Den första mĂ„naden kördes M/S Uraniborg precis som


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.