|
Nu genomför MatLust i samarbete med Livsmedelsacceleratorn en förstudie inför framtida verksamhet för att kartlägga vilka behov som finns.
Vi tror att några av MatLusts erbjudanden kan vara intressanta för företag i andra delar av landet. Bland mycket annat så arbetar MatLust med en digital produktionsmatchning tillsammans med Södertälje Science Park, så att företag får hjälp att hitta legotillverkare.
Du hittar länken till undersökningen nedan. Dina svar är viktiga för oss.
|
|
|
|
Axfood ingår ett strategiskt samarbete med Mathem, och blir ny delägare i bolaget, genom att Axfood avyttrar Mat.se mot betalning i aktier i Mathem.
Mathem är en stark renodlad e-handelsaktör inom hemleveranser och nu ingår de ett långsiktigt leverans- och samarbetsavtal med Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.
|
|
|
|
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,5 procent under november 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.
|
|
|
|
Gårdsförsäljningsutredningen menar att privat försäljning i liten skala hos tillverkare bör bli tillåtet. Företagarna, Sveriges största organisation för små och medelstora företag, välkomnar förslaget i ett uttalande.
−Trots de kraftiga begränsningarna är Företagarna positiva till förslaget. Det är ett första, och nödvändigt steg i utvecklingen av Sveriges vingårdar, mikrobryggerier och destillerier, säger Fredrik Östbom, samhällspolitisk chef på Företagarna.
|
|
|
|
För många svenska e-handlare och andra företag har pandemin både påverkat försäljningen och inneburit krav på nytänkande.
En ny undersökning som bank- och finansgruppen Svea genomfört uppger hela 43 procent att dom blivit mer digitala för att klara pandemin.
|
|
|
|
I ett nytt forskningsprojekt ska Orkla och Lantmännen tillsammans med forskningsinstitutet RISE öka tillgången på svenska proteinråvaror och få ut fler växtbaserade produkter på marknaden.
Projektet som ska utveckla nästa generation av växtbaserad vardagsmat har tilldelats tre miljoner kronor av innovationsmyndigheten Vinnova.
|
|
|
|
Forskare och aktörer från branschen medverkar i Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfonds (BFUF) nya filmsatsning.
Förhoppningen är att fler i branschen ska ta del av viktiga forskningsrön skriver nyhetssajten besöksliv.se som intervjuat VD Stina Algotsson.
|
|
|
|
SydGrönt inleder samarbete med Bower och sätter pant på plastförpackningar som ett ytterligare steg i SydGrönts hållbarhetsarbete.
Med hjälp av Bower-appen skannas den tomma förpackningen och konsumenten belönas när de återvinner sina plastförpackningar vid återvinningsstationen.
|
|
|
|
Tv-profilen Lisa Lemke är en av sju svenska finalisterna när Nordens finaste matpriser, Embla Food Awards, delas ut i Oslo i mars.
"Jag är otroligt hedrad och stolt att ha blivit utvald att representera Sverige till det här fantastiska priset", säger Lisa Lemke i ett pressmeddelande som skickats ut av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|