|
ICA Gruppen får pris för sin klimatambition ”Bortom Klimatneutralitet”. Priset kommer att delas ut i samband med FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow nu i november.
ICA prisas för arbetet för att uppnå en klimatneutral verksamhet, och ambitionen att samtidigt driva förändring för minskat klimatavtryck såväl bakåt i leverantörskedjan som framåt, i konsumentled.
|
|
|
|
Hur ska livsmedelskedjan ta sig till topp tre i innovationsrankningar i Europa till år 2030? Det hoppas Sweden Food Arena kunna svara på efter förstudien som nu inleds.
Medel till förstudien har beviljats av Tillväxtverket som ser fram emot att få ta del av resultaten.
|
|
|
|
Paulig och lantbrukskooperativet Lantmännen ett nytt samarbete där svenska lantbrukare kommer att använda ännu mer hållbara odlingsmetoder. Detta sker inom ramen för Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur.
Från och med skörd 2022 kommer Lantmännen Cerealia att leverera 17 000 ton vetemjöl till Paulig som odlats enligt programmet och minskar klimatpåverkan med upp till 30 procent.
|
|
|
|
I framtiden kan en majoritet av befolkningen tänka sig att 3D-printad mat, labbodlad mat och insekter men det som lockar mest är mat som innehåller alger och tång.
Hållbarhet är en viktig ingrediens i framtidens mat enligt undersökningen som genomförts av SIFO, varannan person är villig att undvika varor som de vet har stor belastning på miljön.
|
|
|
|
I Wihlborgs nya hus, Space, i Science Village i Lund, startar havredryckstillverkaren Oatly ett nytt forsknings- och innovationscentrum.
Space blir, när det står färdigt 2023, ett innovationshus med kontor och labbverksamhet som naturligt samlar de företag, individer och forskningsdiscipliner som arbetar med att utveckla framtidens hållbara lösningar.
|
|
|
|
Nu breddar Circle K och Löfbergs sitt samarbete och gör gemensam sak för att rädda kaffet från svinn.
Räddat Kaffe som är skapat av tre olika kaffesorter som annars riskerat bli svinn i rosteriet. Efter ett lyckat konsumenttest i våras lanseras kaffet nu på bred front och totalt räddas 13 ton kaffe under året.
|
|
|
|
Nu är vinnaren av Årets Impact Maker utsedd. Första gången någonsin som priset delas ut går det till Melt & Marble – ett bolag som utvecklar nästa generations fett för växtbaserade livsmedel. Priset delades ut den 21 oktober under Livsmedelsdagarna i Tylösand.
Årets Impact Maker är ett nytt startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus.
|
|
|
|
AGFO verkar för att företagen och företagarna i det svenska matsystemet, ska mötas och lära av varandra, innovera och utvecklas tillsammans.
I affärsnätverket finner du relevanta personer, intressant information och inspirerande mötesplatser som underlättar ditt arbete.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|