Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
17958 LIVA Industri
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
LIVSMEDELSACCELERATORN
17966 LIVA Mat
Möjlighet för er att påverka vårt framtida erbjudande!
Livsmedelsacceleratorns främsta målgrupp är små- och medelstora livsmedelsföretag som är verksamma inom Västra Götalandsregionen. Men visste du att vi även samarbetar med andra aktörer runt om i landet? Ett av våra samarbeten har vi tillsammans med MatLust, en utvecklingsnod för livsmedelssektorn med särskilt fokus på miljö och hälsa, som vänder sig till livsmedelsbranschens små och medelstora företag i Stockholmsområdet.

Nu genomför MatLust i samarbete med Livsmedelsacceleratorn en förstudie inför framtida verksamhet för att kartlägga vilka behov som finns. Vi tror att några av MatLusts erbjudanden kan vara intressanta för företag i andra delar av landet. Bland mycket annat så arbetar MatLust med en digital produktionsmatchning tillsammans med Södertälje Science Park, så att företag får hjälp att hitta legotillverkare.

Du hittar länken till undersökningen nedan och dina svar är viktiga för oss.

Gå till undersökningen >
16704 LIVA Webinar
EVENT HÖSTEN 2021
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning för små- och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland. Vi följer noga utvecklingen gällande direktiv kring Coronaviruset Covid 19. Som en följd av det sker samtliga våra aktiviteter framöver digitalt- såväl möten som seminarier. Du kan fortfarande se fram emot samma matnyttiga innehåll och inspiration som du är van vid. Nedan listas kommande event.

17955 LIVA Hallbarhet
Save the date!
30 november – Möjligheter med hållbarhetsmärkningar
Hur arbetar handeln kring hållbarhetsmärkningar? Varför inför livsmedelstillverkare olika hållbarhetsmärkningar? Och vilka affärsmöjligheter kan märkningen generera?

Livsmedelsacceleratorn bjuder in till ett seminarie om hållbarhetsmärkning. Syftet med seminariet är att ge små och medelstora företag ökad kunskap och insikt om hur livsmedelskedjans olika aktörer arbetar med hållbarhetsmärkningar men också hur en hållbarhetsmärkning kan stärka en produkt och ett varumärke.
  • Introduktion till hållbarhetsmärkning, Thomas Angervall, RISE
  • Handelns arbete med och syn på hållbarhetsmärkning, Karin Bildsten, Hållbarhetsstrateg, Axfood och Mattis Bergquist, Hållbarhetschef, COOP
  • Det här säger konsumenten, Fredrik Wilhelmsson eller kollega, Agri Food
Vi belyser med exempel från livsmedelstillverkare, bland annat är det klart att Marenor kommer berätta för oss om varför och hur de jobbar med hållbarhetsmärkningar.

Missa inte detta!

Datum: Tisdagen 30 november
Tid: Kl 9.00-11.50
Plats: Digitalt seminarium
Målgrupp: Seminariet riktar sig främst till små och medelstora livsmedelsföretag inom Västra Götalandsregionen men alla intresserade av hållbarhetsmärkning är välkomna att delta
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan krävs
Läs mer >
12693 newspapers 3488861 1920
OMVÄRLDSBEVAKNING
1x1 17949 LIVA IcaGruppen Klimatavtryck
1x1
ICA Gruppen får klimatpris av FN 
ICA Gruppen får pris för sin klimatambition ”Bortom Klimatneutralitet”. Priset kommer att delas ut i samband med FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow nu i november.

ICA prisas för arbetet för att uppnå en klimatneutral verksamhet, och ambitionen att samtidigt driva förändring för minskat klimatavtryck såväl bakåt i leverantörskedjan som framåt, i konsumentled.

Läs mer här >
1x1 17951 LIVA SFA
1x1
Sweden Food Arena inleder förstudie som ska främja innovationer i livsmedelskedjan
Hur ska livsmedelskedjan ta sig till topp tre i innovationsrankningar i Europa till år 2030?  Det hoppas Sweden Food Arena kunna svara på efter förstudien som nu inleds.

Medel till förstudien har beviljats av Tillväxtverket som ser fram emot att få ta del av resultaten.
Läs mer här >
1x1 17950 LIVA Paulig Lantm
1x1
Paulig och Lantmännen samarbetar för ett mer hållbart jordbruk
Paulig och lantbrukskooperativet Lantmännen ett nytt samarbete där svenska lantbrukare kommer att använda ännu mer hållbara odlingsmetoder. Detta sker inom ramen för Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur.

Från och med skörd 2022 kommer Lantmännen Cerealia att leverera 17 000 ton vetemjöl till Paulig som odlats enligt programmet och minskar klimatpåverkan med upp till 30 procent.

Läs mer här >
1x1 17957 LIVA Kelp
1x1
Alger och tång toppar framtidens matval i ny undersökning av Mathem
I framtiden kan en majoritet av befolkningen tänka sig att 3D-printad mat, labbodlad mat och insekter men det som lockar mest är mat som innehåller alger och tång.

Hållbarhet är en viktig ingrediens i framtidens mat enligt undersökningen som genomförts av SIFO, varannan person är villig att undvika varor som de vet har stor belastning på miljön.

Läs mer här >
1x1 17953 LIVA Oatly Space Lund
1x1
Oatly startar forsknings- och innovationscentrum i Lund
I Wihlborgs nya hus, Space, i Science Village i Lund, startar havredryckstillverkaren Oatly ett nytt forsknings- och innovationscentrum.

Space blir, när det står färdigt 2023, ett innovationshus med kontor och labbverksamhet som naturligt samlar de företag, individer och forskningsdiscipliner som arbetar med att utveckla framtidens hållbara lösningar.
Läs mer här >
1x1 17952 LIVA Lofberg o CirkleK
1x1
Succé för räddat kaffe
Nu breddar Circle K och Löfbergs sitt samarbete och gör gemensam sak för att rädda kaffet från svinn.

Räddat Kaffe som är skapat av tre olika kaffesorter som annars riskerat bli svinn i rosteriet. Efter ett lyckat konsumenttest i våras lanseras kaffet nu på bred front och totalt räddas 13 ton kaffe under året.
Läs mer här >
1x1 17979 LIVA %c3%85rets Impactmakers MeltMarble
1x1
Melt & Marble är Årets Impact Maker 2021
Nu är vinnaren av Årets Impact Maker utsedd. Första gången någonsin som priset delas ut går det till Melt & Marble – ett bolag som utvecklar nästa generations fett för växtbaserade livsmedel. Priset delades ut den 21 oktober under Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Årets Impact Maker är ett nytt startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus.
Läs mer här >
1x1 17954 LIVA Agfo medlem
1x1
AGFO - Affärsnätverk för dig i det svenska matsystemet
AGFO verkar för att företagen och företagarna i det svenska matsystemet, ska mötas och lära av varandra, innovera och utvecklas tillsammans.

I affärsnätverket finner du relevanta personer, intressant information och inspirerande mötesplatser som underlättar ditt arbete. 
Läs mer här >
17977 LIVA MatLust Framtidskonferens2
MISSA INTE

MatLusts Framtidskonferens och finalen av Ät!Stockholm 2021
Upplev startskottet för MatLusts Utvecklingsnod som framtida permanent regional livsmedelsnod. Ta del av ett gediget program där hållbarhetsfrågor och affärsmässiga utmaningar inom livmedelssystemet står i fokus.

I anslutning till konferensen sänds finalen av matinnovationstävlingen Ät!Stockholm 2021, där hela 13 lag med nya, spännande och innovativa produkter gör upp om segern. Arrangeras i samarbete med Region Stockholm och Länsstyrelsen Stockholm.

Moderator och konferencier för dagen är den strålande matkreatören Lisa Lemke!

När: 
Tisdag den 23 november kl. 11.00-15.00 (uppdelat på två pass)
Var: 
Både konferensen och Ät!Stockholm sänds live
Läs mer >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in