Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
17557 couple 2897923 1920
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
LIVSMEDELSACCELERATORN
17519 LIVA OneCake
Onecake - Från skräckfilm till succé i Draknästet
Det är bara ett par månader sedan Lizette Broström, One Cake Sverige, berättade om företagets erfarenheter av pandemin på Livsmedelsacceleratorns event om nya affärsmöjligheter i spåren av COVID-19. Rubriken på seminariet var ”Från nästan nedlagt till nya försäljningsframgångar” men sedan dess har mycket hänt. Bland annat gjorde företaget succé i SVTs stora höstsatsning Draknästet och därefter har inget varit sig likt!

Lizette, vilken resa ni har gjort!

– Det vi har varit med om skulle kunna platsa i en skräckfilm om entreprenörer, säger Lizette Broström och skrattar. Vi har pendlat mellan total lycka och fullständigt mörker flera gånger, som till exempel när vi lyckats sälja tiotusentals tårtor runt hela Sverige och Finland men sedan upptäckte en liten miss på kartongerna som gjorde att vi fick återkalla alla igen. Eller när frysen var full med tårtor och hela kommunen plötsligt drabbades av strömavbrott...

Kontrasterna kunde inte vara större. För när Lizette berättar om skräckfilmen berättar hon att hon står mitt i en rosa dröm. Rosa golv och väggar och gigantiska fönster med rosa spröjs som vätter in till bageriet.

– Fjorton ton! Det blev till slut fjorton ton grus som jag grävde bort helt själv med en vanlig spade och skottkärra när vi byggde den här lokalen. Men nu ska hälften rivas för nu måste vi ha in större frysar och göra plats för en betydligt större tillverkning, säger Lizette Broström och liksom både skattar och gråter på samma gång.

Efter One Cakes medverkan i SVTs stora höstsatsning Draknästet där företaget blev en av de största framgångarna har inget varit sig likt.

– Det har plingat och ringt i dator och telefon oavbrutet sedan programmet sändes. Är det inte nya kunder så är det tidningar som vill skriva om oss eller underleverantörer som vill erbjuda sina tjänster, berättar Lizette.

På vår hemsida kan berättar Lizette mer om One Cakes resa och om hur det ser ut för dem idag.

Läs mer om One Cake här
16704 LIVA Webinar
EVENT HÖSTEN 2021
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning för små- och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland. Vi följer noga utvecklingen gällande direktiv kring Coronaviruset Covid 19. Som en följd av det sker samtliga våra aktiviteter framöver digitalt- såväl möten som seminarier. Du kan fortfarande se fram emot samma matnyttiga innehåll och inspiration som du är van vid. Nedan listas kommande event.

17555 food 3020282 1920
20 oktober - Minska matsvinn och öka cirkuläritet!
Vi på Livsmedelsacceleratorn fortsätter på inslagen linje, vi vill visa på möjligheter inför framtiden. I årets fjärde seminarium belyser vi möjligheter att möta trenderna minskat matsvinn och ökad cirkuläritet, och hur man kan ta sig an sidoströmmar.

Målsättningen är att ge dig kunskap och inspiration för att hitta nya affärsmöjligheter. Under seminariet kommer vi att belysa:
  • Matsvinn och cirkuläritet – hur stort och svårt kan det vara? Karin Östergren, RISE
  • Kommunikation och logistiklösningar, Jessica Wehner, Chalmers Industriteknik
  • Hur kan man höja värdet på sidoströmmar, Lars Moberger, RISE
  • Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om, Elin Backlund, RISE
Exempel från företag som bidrar till minskat matsvinn och ökad cirkularitet:
  • Så här räddar vi maten, Christian Pettersson, Meal Makers
  • Exempel på hur företag skapar värden av sidoströmmar, Emma Ek, Sotenäs Symbioscentrum
Missa inte detta!

Datum: Onsdagen den 20 oktober
Tid: Kl 9.00-11.30
Plats: Digitalt seminarium
Målgrupp: Seminariet riktar sig främst till små och medelstora livsmedelsföretag, men alla intresserade är välkomna att delta.
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan krävs.
Till anmälan >
17546 LIVA Omv%c3%a4rldsbevaknig
OMVÄRLDSBEVAKNING
1x1 17539 LIVA VisitSweden kampanj
1x1
Svenska sommarsmaker i internationell kampanj för Sverige som turistland
Visit Sweden, som marknadsför Sverige i världen, räknar med att nå ut till närmare 10 miljoner måltidsintresserade i en internationell marknadsföringskampanj som bygger på unika svenska sommarsmaker.

Kampanjen ”The Taste of Swedish Summer” bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination. Kampanjen lanserades den 14 september och har fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.

Läs mer här >
1x1 17538 LIVA %c3%85retsImpactMaker2021
1x1
Årets Impact Maker – Nu är finalisterna utsedda!
Årets Impact Maker är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus för att synliggöra innovativa startups inom matområdet som en källa till innovation och inspiration för hållbar omställning.

De nominerade företagen som tävlar om förstapriset i Årets Impact Maker är Melt&Marble, NitroCapt och Nära & Naturlig. Prissumman är 100 000 kronor och prisutdelningen sker på Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 oktober.
Läs mer här >
1x1 17537 Polarbr%c3%b6d Utstickarpriset2021 finalisterna
1x1
Utstickarpriset 2021 – Vem vinner guldet?
Polarbröd har utsett finalisterna till Utstickarpriset 2021 som är en hyllning till modiga människor som går sin egen väg för att göra skillnad i omställningen till en hållbar framtid. Tema för årets pris är Samverkan och medskapande på global, nationell, regional eller lokal nivå. 

De tre finalisterna är The Bread Lab, Stockholm Resilience Center samt Ullförmedlingen. Priset delas ut vid en prisceremoni den 4 november och består värdet av 100 gram guld.
Läs mer här >
1x1 17540 LIVA FranSverige2021
1x1
Från Sverige-veckorna i full gång
Just nu pågår Från Sverige-veckorna som lyfter de produkter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Kampanjen startade vecka 38, måndagen den 20 september och pågår i 2 veckor, till och med söndagen den 3 oktober. Syftet är märkesföretag, dagligvaruhandel, butikskedjor, e-handel och restauranger ska hjälpa konsumenterna att hitta och välja svenskproducerade varor.
Läs mer här >
1x1 17541 LIVA Organic Sweden EcoPortalen
1x1
Ekoportalen – Portalen för ekologisk mat och dryck
Eko-Portalen är en digital plattform där ekologiska aktörer, producenter och inköpare, kan knyta kontakt med varandra för att öka försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.

I Eko-Portalen finns en mångfald av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel som finns tillgängliga för de butiker, restauranger och offentliga kök som vill bredda sitt utbud av hållbar mat och dryck. Syftet är att ta vara på det växande marknadsutrymmet i Sverige men också internationellt.

Läs mer här >
1x1 17548 Naturv%c3%a5rdsverket Oekologiskt i veganhyllan
1x1
Naturskyddsföreningen - Mer ekologiskt i vegohyllan, tack!
Utbudet av växtbaserade livsmedel har på kort tid exploderat på den svenska marknaden men inget av produkterna är ekologiska, skriver Naturskyddsföreningen i ett inlägg på sin hemsida.

I ett upprop ”Mer ekologiskt på vegohyllan, tack!” uppmanar de nu aktörerna på marknaden att ställa om så att kunderna kan välja även ekologiskt i vegohyllan.

Läs mer här >
1x1 17549 sweden 916799 1920
1x1
85 procent av svenskarna försöker handla svenskproducerat
En färsk undersökning gjord av Novus på uppdrag av Landshypotek Bank visar att 85 procent endast eller oftast försöker handla svenskproducerad mat.

Över hälften är beredda att betala mer jämfört med före pandemin. Drygt tre fjärdedelar (77 %) svarar att de oftast försöker handla svenskproducerad mat, medan nästan var tionde (8 %) att de enbart handlar svenskproducerat.
Läs mer här >
1x1 17542 Svenskt Butiksk%c3%b6tt Nordisk R%c3%a5vara
1x1
Svenskt Butikskött och Nordisk Råvara inleder unikt samarbete - kött och växter i synergi
Tillsammans med Sveriges mest innovativa företag inom baljväxtodling växlar Svenskt Butikskött upp inför framtiden med helt nya kvaliteter.

Svenskt Butikskött och Nordisk Råvara ska tillsammans utveckla växtbaserade livsmedel med miljö och hälsa i fokus.
Läs mer här >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in