|
Visit Sweden, som marknadsför Sverige i världen, räknar med att nå ut till närmare 10 miljoner måltidsintresserade i en internationell marknadsföringskampanj som bygger på unika svenska sommarsmaker.
Kampanjen ”The Taste of Swedish Summer” bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination. Kampanjen lanserades den 14 september och har fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.
|
|
|
|
Årets Impact Maker är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus för att synliggöra innovativa startups inom matområdet som en källa till innovation och inspiration för hållbar omställning.
De nominerade företagen som tävlar om förstapriset i Årets Impact Maker är Melt&Marble, NitroCapt och Nära & Naturlig. Prissumman är 100 000 kronor och prisutdelningen sker på Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 oktober.
|
|
|
|
Polarbröd har utsett finalisterna till Utstickarpriset 2021 som är en hyllning till modiga människor som går sin egen väg för att göra skillnad i omställningen till en hållbar framtid. Tema för årets pris är Samverkan och medskapande på global, nationell, regional eller lokal nivå.
De tre finalisterna är The Bread Lab, Stockholm Resilience Center samt Ullförmedlingen. Priset delas ut vid en prisceremoni den 4 november och består värdet av 100 gram guld.
|
|
|
|
Just nu pågår Från Sverige-veckorna som lyfter de produkter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
Kampanjen startade vecka 38, måndagen den 20 september och pågår i 2 veckor, till och med söndagen den 3 oktober. Syftet är märkesföretag, dagligvaruhandel, butikskedjor, e-handel och restauranger ska hjälpa konsumenterna att hitta och välja svenskproducerade varor.
|
|
|
|
Eko-Portalen är en digital plattform där ekologiska aktörer, producenter och inköpare, kan knyta kontakt med varandra för att öka försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.
I Eko-Portalen finns en mångfald av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel som finns tillgängliga för de butiker, restauranger och offentliga kök som vill bredda sitt utbud av hållbar mat och dryck. Syftet är att ta vara på det växande marknadsutrymmet i Sverige men också internationellt.
|
|
|
|
Utbudet av växtbaserade livsmedel har på kort tid exploderat på den svenska marknaden men inget av produkterna är ekologiska, skriver Naturskyddsföreningen i ett inlägg på sin hemsida.
I ett upprop ”Mer ekologiskt på vegohyllan, tack!” uppmanar de nu aktörerna på marknaden att ställa om så att kunderna kan välja även ekologiskt i vegohyllan.
|
|
|
|
En färsk undersökning gjord av Novus på uppdrag av Landshypotek Bank visar att 85 procent endast eller oftast försöker handla svenskproducerad mat.
Över hälften är beredda att betala mer jämfört med före pandemin. Drygt tre fjärdedelar (77 %) svarar att de oftast försöker handla svenskproducerad mat, medan nästan var tionde (8 %) att de enbart handlar svenskproducerat.
|
|
|
|
Tillsammans med Sveriges mest innovativa företag inom baljväxtodling växlar Svenskt Butikskött upp inför framtiden med helt nya kvaliteter.
Svenskt Butikskött och Nordisk Råvara ska tillsammans utveckla växtbaserade livsmedel med miljö och hälsa i fokus.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|