Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
17272 fall 4034180 1920
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
LIVSMEDELSACCELERATORN
17276 LIVA Team 2021
Livsmedelsacceleratorn - En kontaktskapare och lots
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning i Västra Götaland. Vi förmedlar kostnadsfritt kontakt och stöttar samverkan mellan livsmedelsföretag, forskare samt finansiärer och det övriga innovationssystemet. Vi arbetar för att stärka förutsättningarna för de små och medelstora livsmedelsföretag som finns i vår region. Syftet är att bidra till hållbar utveckling och tillväxt i Västra Götalands livsmedelsbransch.

Livsmedelsacceleratorn drivs sedan 2014 som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från Västra Götalandsregionen. Vår funktion är att vara kontaktskapare och lots. Vi erbjuder bland annat rådgivning, nätverk och mötesplatser, workshops i affärsmodellering, seminarium och kompetensutveckling, stöd vid strategiframtagning, partnersökning och coachning. Aktuella teman för våra kostnadsfria seminarier under året är hållbar produktion, hälsa & smak och digitalisering och automation.

Är du ett livsmedelsföretag i Västra Götaland som har behov av stöd i er tillväxtresa? Tveka inte, kontakta våra företagsrådgivare för en inledande behovsdialog så kommer de göra sitt yttersta för att hjälpa dig vidare.

Vårt team består av
  • Martin Hesselgren, verksamhetsledare och företagsutvecklare
  • Thomas Angervall, företagsutvecklare
  • Peter Bökmark, företagsutvecklare och koordinator för event
  • Petra Forsblad, kommunikatör
Behöver du stöd och rådgivning? Kontakta oss!
17275 swefoodarena logo
Livsmedelsacceleratorn medverkar på spännande workshop med Sweden Food Arena
Under september medverkar Livsmedelsacceleratorn tillsammans med flera företag i regionen på en spännande workshop gällande innovation och tillväxt hos livsmedelsföretag.

Sara Johansson, Internationella Handelshögskolan vid Jönköpings universitet, presenterar resultat från vårens forskning runt innovation i livsmedelskedjan. På workshopen får vi möjlighet att påverka och ge input till vilka förslag som Sweden Food Arena ska presentera för politiker och myndigheter. Vi ser fram emot givande dagar i september och återkommer med uppdatering.
Läs mer här >
17060 LIVA Livsmedelsdagarna 2021 livsmedelifokus
Västsvenska livsmedelsföretag nominerade till Livsmedelspriset 2021
Förra veckan presenterades de åtta finalisterna till Livsmedelspriset 2021 som juryn valt ut. Vinnaren avslöjas den 21 oktober på Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Grattis och lycka till säger vi från Livsmedelsacceleratorn till de västsvenska livsmedelsföretagen Oddbird och Vild Vänerfisk som finns med bland finalisterna!
Läs mer här >
16704 LIVA Webinar
EVENT HÖSTEN 2021
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning för små- och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland. Vi följer noga utvecklingen gällande direktiv kring Coronaviruset Covid 19. Som en följd av det sker samtliga våra aktiviteter framöver digitalt- såväl möten som seminarier. Du kan fortfarande se fram emot samma matnyttiga innehåll och inspiration som du är van vid. Nedan listas kommande event.

17271 lily banse YHSwy6uqvk unsplash (2)
16 september - Hållbar nutrition och olika proteinkällor
Livsmedelsacceleratorn fortsätter på inslagen linje och visar på möjligheter inför framtiden, samtidigt som vi måste förstå mer om de förändringar som pågår i branschen. I årets tredje seminarium erbjuder vi därför ytterligare ett seminarium inom området Hållbar nutrition.

Denna gång kommer vi att belysa Hållbar nutrition och olika proteinkällor med syfte att bidra med kunskap och inspiration för att hitta nya affärsmöjligheter. Under seminariet kommer vi att belysa:
  • Köttkonsumtion - Miljöpåverkan, konsekvenser och vilka val som går att göra, Serina Ahlgren, RISE
  • Sjömat - Stora skillnader ger stora möjligheter, Friederike Ziegler, RISE
  • Baljväxter – Att göra bra miljöval, Pernilla Tidåker, SLU  
  • Klimatanpassa måltider, Britta Florén, RISE
Dessutom kommer du få möta företagen Oumph! och Aloba som tagit sig an utmaningar inom området.

Missa inte detta!

Datum: Torsdag den 16 september
Tid: Kl 9.00-11.30
Plats: Digitalt seminarium
Målgrupp: Seminariet riktar sig främst till små och medelstora livsmedelsföretag, men alla intresserade är välkomna att delta.
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan krävs
Till anmälan >
12443 light bulb 1209491 1920
OMVÄRLDSBEVAKNING
1x1 12952 shopping 2615482 1920
1x1
Livsmedelsföretagen:

Ny uppförandekod för hållbarhet lanserad

Nu lanserar branschorganisationer för livsmedel i Europa en uppförandekod för att stärka och synliggöra sitt frivilliga arbete med hållbarhetsfrågor. Detta är ett svar på EUs livsmedelsstrategi ”Farm to fork”.

Med den nya uppförandekoden vill branschen även nå en samsyn om breda mål för hållbarhetsarbetet inom branschen. Koden riktar sig främst till leden i livsmedelskedjan som ligger mellan primärproducenter och konsumenter, dvs förädlingsindustrin, dagligvaruhandeln och restaurang/storkök.
Läs mer här >
1x1 17274 DalsspiraMejeriAB
1x1
Pressmeddelande:

Dalsspira och Lidl startar samarbete
Dalsspira har ingått samarbete med Lidl om leverans av yoghurt till Lidls tre lager i Sverige. Samarbetet startar i november och gäller två smakerba Hallon och Päron/Vanilj. 

Yoghurten från Dalsspira ingår i en större satsning från Lidl vilka sedan länge har fokuserat på att ytterligare utöka sitt svenska sortiment. En satsning som fick extra fart under Coronapandemins upptakt våren 2020 då ett flertal matproducenter och bönder gick ut med ett nödrop.
Läs mer här >
1x1 14745 LIVA Event
1x1
Pressmeddelande:

Kraftig ökning av miljöargument i marknadsföring
Allt fler företag väljer idag att använda miljöargument i sin marknadsföring jämfört med för sex år sedan, visar en ny kartläggning som Konsumentverket låtit göra. 

Enligt rapportförfattarna har det blivit vanligare att företag påstår att deras varor eller tjänster har olika miljöfördelar. Det är ofta svårt, eller till och med omöjligt, för konsumenten att förstå varför en vara till exempel är miljövänlig då informationen ofta utelämnas. Miljöpåståenden i marknadsföring är en prioriterad fråga för Konsumentverket och kartläggningen är därför en viktig del i deras omvärldsbevakning.


Läs mer här >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in