|
Nu lanserar branschorganisationer för livsmedel i Europa en uppförandekod för att stärka och synliggöra sitt frivilliga arbete med hållbarhetsfrågor. Detta är ett svar på EUs livsmedelsstrategi ”Farm to fork”.
Med den nya uppförandekoden vill branschen även nå en samsyn om breda mål för hållbarhetsarbetet inom branschen. Koden riktar sig främst till leden i livsmedelskedjan som ligger mellan primärproducenter och konsumenter, dvs förädlingsindustrin, dagligvaruhandeln och restaurang/storkök.
|
|
|
|
Dalsspira har ingått samarbete med Lidl om leverans av yoghurt till Lidls tre lager i Sverige. Samarbetet startar i november och gäller två smakerba Hallon och Päron/Vanilj.
Yoghurten från Dalsspira ingår i en större satsning från Lidl vilka sedan länge har fokuserat på att ytterligare utöka sitt svenska sortiment. En satsning som fick extra fart under Coronapandemins upptakt våren 2020 då ett flertal matproducenter och bönder gick ut med ett nödrop.
|
|
|
|
Allt fler företag väljer idag att använda miljöargument i sin marknadsföring jämfört med för sex år sedan, visar en ny kartläggning som Konsumentverket låtit göra.
Enligt rapportförfattarna har det blivit vanligare att företag påstår att deras varor eller tjänster har olika miljöfördelar. Det är ofta svårt, eller till och med omöjligt, för konsumenten att förstå varför en vara till exempel är miljövänlig då informationen ofta utelämnas. Miljöpåståenden i marknadsföring är en prioriterad fråga för Konsumentverket och kartläggningen är därför en viktig del i deras omvärldsbevakning.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|