|
Allt fler konsumenter efterfrågar idag närproducerad mat visar Jordbruksverkets rapport Geografiska matvarumärken.
Genom att förmedla budskap till konsumenten om ursprung och kvalitet finns stora möjligheter för lokala livsmedelsproducenter och producentföreningar att utvecklas.
I rapporten, som tagits fram av United Minds, på uppdrag av Jordbruksverket analyseras de svenska konsumenternas inställning till lokala matvarumärken och den tar även upp hur geografiska varumärken kan utvecklas i framtiden.
|
|
|
|
Sedan 2013 mäter bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen regelbundet svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin och trenden pekar stadigt uppåt vid varje mätning.
I den senaste undersökningen som genomfördes i november 2020 uppnåddes den högsta siffran sedan mätningen påbörjades och hela 91 procent av de undersökta svarade att de har stort förtroende för industrin.
|
|
|
|
Från och med nu kan kunder som handlar hos Coop få information om en varas hållbarhetsavtryck när de scannar en varas streckkod med företagets app.
Hållbarhetsdeklarationen utgår ifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Ju lägre siffror i hållbarhetsdeklarationen ju lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha.
Coops ambition är att hållbarhetsdeklarationen ska bidra till att hjälpa kunderna att äta mer hållbart men också att hållbarhetsdeklarationen ska ligga till grund för utvecklingen av Coops sortiment.
|
|
|
|
Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på?
Det är frågan som ställs i ICAs framtidsrapport ”Växa Tillsammans - konsumenten och den växtbaserade maten 2025”.
Rapporten undersöker trender och drivkrafter kring framtidens mat och identifierar tre vägar framåt: möjligheten för små producenter att skala upp, lokala ekosystem och samverkan och öppen innovation.
På Livsmedelsacceleratorns hemsida kan du ladda ner rapporten om du är intresserad av att läsa mer.
|
|
|
|
Sedan tidigare kan Martin & Servera Restauranghandels kunder hjälpa till att rädda mat och minska svinnet genom att köpa från utförsäljningslistan i e-handeln.
Nu blir detta möjligt också för kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor skriver företaget i ett pressmeddelande.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|