Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
12980 cropped omelette 4801581 1920
Trendseminarium inom livsmedel med Mintel
-Framtida möjligheter för Små och medelstora livsmedelsföretag.
Hur ser framtiden ut gällande livsmedel? Vad äter och dricker vi 2030? Hur påverkar de globala livsmedelstrenderna svenska konsumenter och hur kan man som livsmedelsföretag omvandla dessa trender till möjligheter?

Datum: tisdag 2 juni
Tid: 13:00-16:15
Plats: Digitalt seminarium via verktyget Zoom. Länkar skickas ut måndag den 1 juni.
Övrig info: Seminariet är uppdelat i två sessioner där den första kommer hållas på engelska och den andra på svenska.
Anmälan stänger: 29 maj kl 00:00

Den 2 Juni bjuder Livsmedelsacceleratorn tillsammans med Samla Sverige  in till ett inspirerande och kostnadsfritt trendseminarium inom livsmedel med fokus på framtida möjligheter för små och medelstora livsmedelsföretag.

Vi får ta del av spännande trender uppbackade av konsumentdata och observationer samt företagsexempel från Peas of Heaven, Picadeli och Risenta. Några av de huvudområden vi kommer att djupdyka i är: Hållbarhet, hälsa & välmående, bekvämlighet, vegetariska och skräddarsydda dieter.

Innehåll i session 1 & 2

Trendföreläsare i session 1 är Mintel som är världsledande inom livsmedelstrender och marknadsundersökningar.

I Mintels senaste rapport; Mintel Global Food and Drink Trends 2030, siar de att framtidens mat och dryck bland annat kommer att påverkas av följande faktorer:
  • Konsumenten blir allt mer medveten och ställer högre krav på företagen - hur de använder resurser, väljer förpackningar och råvaror. Framgångsrika företag kommer att vara de som förbättrar planeten och dess befolkning hälsa.
  • Matkonsumtionen präglas starkare av miljömässiga och etiska aspekter; köttkonsumtionen spås minska och kött- och mjölkprodukter från glada djur värdesätts högre.
  • Vi tillverkar allt fler produkter av matsvinn.
  • Vi vill äta mer hälsosamt; vår mat blir mer personligt anpassad utifrån kroppsscreening och genetik och vi frågar oss vad just jag ska äta och dricka för att möta min kropps behov.
  • 2030 förlitar vi oss än mer på vetenskap och teknik och dess möjlighet att förse oss med säker och hälsosam mat.
  • Vi möter en ”jordbruksrevolution”, med allt mer av hydroponisk och vertikal odling, robotiserat lantbruk liksom butiker som erbjuder inomhusodlingar för färska produkter.
I session två delar Peas of Heaven, Picadeli och Risenta med sig av olika erfarenheter.

Vi får höra om hur man som ny spelare snabbt kan växa inom en kategori och på export, hur coronapandemin har påverkat samt hur man jobbar med trender för att vara aktuell.
12439 FDTrends 2030 Digital OG 1200x630
Om Mintel
Mintel är expert på vad konsumenter vill och varför. De har i över 40 år gett livsmedelsbranschen kraftfulla och handlingsbara insikter. Som världsledande inom livsmedelstrender och marknadsundersökningar ger deras analys av konsumenter, marknader, nya produkter och konkurrenskraftiga landskap ett unikt perspektiv på globala och lokala ekonomier.

mintel.com
Frågor & Anmälan

Har du frågor är du välkommen att kontakta Therese Arvidsjö via e-post.

 
Välkomna!




coronaviruset (covid-19)
Vi följer noggrant utvecklingen och gällande direktiv kring Coronaviruset och tar beslut kring event och seminarier efter hand. Vi reserverar oss därför för att detta seminarium kan komma att skjutas fram.




Länk till anmälan >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in
 
$$$open$$