Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
12715 salt 1914130 1920
Introduktion till sensorik - digitalt seminarium tillsammans med RISE-experterna Penny Bergman och Cecilia Norman
Hur påverkar smak, doft, känsla, ljud och utseende en produkt? Hur kan förändrade sensoriska egenskaper påverka försäljningen? Vad säger konsumenten och hur fungerar egentligen en tränad sensorisk panel?

Datum: Onsdag 10 juni
Tid: 15.00-17.30
Plats: Digitalt seminarium  
Anmälan stänger: 25 maj

Livsmedelsacceleratorn bjuder in till ett kostnadsfritt, digitalt seminarium för att ge svar på ovan frågeställningar. Seminariet kommer ge en introduktion till sensorik och varför förståelse för sensorik är viktigt vid utveckling och försäljning av en lyckad livsmedelsprodukt. Ni kommer få möjlighet att lyssna till experterna Cecilia Norman och Penny Bergman från RISE som genom teoretiska och praktiska exempel kommer guida er till hur ni kan jobba med sensorik kopplat till både produkt och kommunikation. Som deltagare får du även med dig praktiska tips på saker du som livsmedelsproducent kan göra redan idag.

Under seminariet får du ta del av presentationer och har möjlighet att ställa frågor i en chatt eller vid frågestunden. Vi kommer även att ha en del praktiska övningar, och för att det ska vara möjligt kommer du innan den 10 juni få ett kit med prover hemskickat till en postadress som du kommer få uppge i samband med din anmälan.

De utskickade kiten är en förutsättning för att kunna delta och för att få ut så mycket som möjligt av seminariet – det är därför viktigt att du anmäler dig innan den 25 maj för att du ska hinna få ditt kit i tid.

Under seminariet kommer du som deltagare få:
  • arbeta praktiskt med ett hemskickat ”Introduktion till sensorik”-kit, speciellt framtaget för seminariet.
  • en god inblick i begreppet sensorik och vad detta innefattar där vi bland annat touchar på några av de sensoriska testmetoder som finns.
  • svar på när man kan och ska använda en konsumentpanel och när det är bättre att använda en tränad panel.
  • svar på frågan om jag som livsmedelsproducent själv kan sätta ihop en egen panel att använda i min produktutveckling/kvalitetskontroll.
  • en introduktion till hur det går till att ta fram ett sensoriskt språk, hur vi sätter ord på det vi känner samt hur du kan använda dig utav det. Det sensoriska språket är ofta en vinnande hjälp i produktutveckling och marknadsföring.
12887 Experterna PB CN
Om våra experter
Cecilia Norman har sin bakgrund inom livsmedelsindustrin och produkt- och kvalitetsutveckling. Med erfarenheter från både mindre och multinationella företag kan hon läsa av vilka behov som finns hos företaget och omsätta det med de kunskaper som finns inom sensorik och konsumentvetenskap.  

Penny Bergman är chef för enheten Perception som arbetar med upplevelse från alla våra sinnen. Hon arbetar med frågeställningar inom sensorisk analys och perception: Hur påverkas smak och/eller doftupplevelsen av förändringar i en produkt? Hur påverkar den sociala och fysiska miljön vår upplevelse och vårt köpbeslut? Hur kan vi mäta på och med människor på bästa sätt? Penny håller även flera kurser inom sensorisk analys.
Frågor & Anmälan

Har du frågor är du välkommen att kontakta Kajsa Malmberg via e-post.

 
Välkomna!




coronaviruset (covid-19)
Vi följer noggrant utvecklingen och gällande direktiv kring Coronaviruset och tar beslut kring event och seminarier efter hand. Vi reserverar oss därför för att detta seminarium kan komma att skjutas fram.




Länk till anmälan >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in
 
$$$open$$