Nyhetsbrev #3, 2022: Hållbar produktion och materialomställning - tema vätgas
Visa i webbläsare  /  Vidarebefordra
11354 rise logo rgb neg
RISE Research Institutes of Sweden
6525 1x1
21440 Fossilfritt flygbransle
Kompositer en nyckelkomponent för vätgasdrivet flyg
Europas flygindustri har en ambition att nå nettonollutsläpp till år 2050. För att detta ska kunna bli verklighet kommer vätgasdrivna flygplan vara en viktig komponent och är en av de lösningar för flyget som förväntas ge störst klimatnytta. Förra året startade det tvååriga projektet H2JET, där GKN Aerospace och Energimyndigheten tillsammans med flera andra parter, däribland RISE, satsar på utvecklingen av nyckelkomponenter för vätgasdrivna flygmotorer.
– Vi initierade projektet i samband med att vi började intressera oss för framtida möjliga bränsleförändringar och vi såg att vätgas var en sådan möjlig kandidat. Då ville vi identifiera olika tekniska lösningar som gör det möjligt att i framtiden kunna byta till vätgas som drivmedel, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace.
Läs mer om projektet H2JET
Samverkan kring forskning om material i vätgasmiljö
I medlemsprogrammet Material i vätgasmiljö samlar RISE aktörer från alla delar av värdekedjan för vätgas tillsammans med forskningsexpertis. Gemensamt bedriver vi inom nätverket, tillsammans med medlemmarna, forskning och utveckling avseende vätes inverkan på materials egenskaper och prestanda. Projekten utgår från frågeställningar som är aktuella för olika vätgasrelaterade industrisegment och som medlem kan du påverka inriktningen på forskningen. Nu söker vi fler företag som har behov av samverkan.
Läs mer om vad ett medlemskap innebär
6525 1x1
21443 Markus Nostro%cc%88m foto Magnus Gotander 01
Vätgas – nyckeln till ett klimatneutralt Sverige
När Sverige ska ställa om och bli klimatneutralt spelar vätgas en nyckelroll. Vätgasen är unik eftersom den är en så ren produkt; den lämnar inga restprodukter, ingen koldioxid, inga kolatomer, och är en viktig energibärare med många användningsområden. RISE har både erfarenhet, testbäddar och expertis inom allt från användning till säkerhet och infrastruktur för vätgas.
 – Vi går allt mer mot väderberoende energisystem, då är effektiv lagring nödvändig och den kan vätgasen stå för. Gasen är även på väg att bli en viktig energibärare i basindustrins processer, säger Markus Norström på RISE.
Läs mer
Ökad elektrifiering genom ny typ av bipolära plattor
Om vi vill möjliggöra ökad elektrifiering av våra fordon är vätgas och bränslecellsteknologi en lösning. Det svenska företaget SSAC har utvecklat ett nytt koncept för de bipolära plattorna i bränslecellerna. De tillverkas i komposit, vilket gör dem ovanligt starka i förhållande till sin vikt. Nu tittar SSAC, med hjälp av RISE testbädd för hållbar komposit, på möjligheten att tillverka plattor i biobaserad komposit. Detta skulle vara mer miljövänligt och samtidigt ett kostnadseffektivt alternativ till andra material.
– Nästa steg är att hitta material och processer för tillverkningen som också är CO2-neutrala. Det är dit vi försöker komma, med material som är biobaserade och även kan återvinnas, säger David Mattsson, forsknings- och affärsutvecklare på RISE.
Läs mer om hur RISE testbäddar kan användas vid materialomställning
bild
EVENT
Är plast en möjliggörare för fordonsindustrins omställning? 
Rätt använd är plasten en möjliggörare för hållbarhet och cirkularitet, men det finns många utmaningar som behöver hanteras. Följ med på en inspirerande digital timme där vi guidar dig till morgondagens trender, ger exempel från industrin och visar på möjligheterna att stärka din konkurrenskraft.

När: 8 november kl 13.30-14.30
Hur: Digitalt och kostnadsfritt
Läs mer och anmäl dig här
 
Projekt vill förutspå väteförsprödning i lättviktsapplikationer 
Inom det EU-finansierade projektet AtHyCor ska risken för väteförsprödning av belagda ultrahöghållfasta stålkomponenter som utsätts för atmosfärisk korrosion undersökas. Det handlar om att försöka förstå kopplingen mellan de atmosfäriska korrosionsmekanismerna och väteupptaget. Med den nya kunskapen ska riktlinjer tas fram både vad gäller metodik och riskbedömning, något som kommer till nytta vid exempelvis fordonstillverkning och tillverkning av andra lättviktsapplikationer.
Läs mer om hur AtHyCor ska förutspå väteförsprödning
Kommande event och konferenser
Här hittar du fler event
In English: All our upcoming events
Kommande kurser och utbildningar
Här hittar du fler kurser och utbildningar
In English: All our upcoming courses and training
11354 rise logo rgb neg
RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN
ADRESS
KONTAKT
Följ oss
bild bild bild bild