|
När Sverige ska ställa om och bli klimatneutralt spelar vätgas en nyckelroll. Vätgasen är unik eftersom den är en så ren produkt; den lämnar inga restprodukter, ingen koldioxid, inga kolatomer, och är en viktig energibärare med många användningsområden. RISE har både erfarenhet, testbäddar och expertis inom allt från användning till säkerhet och infrastruktur för vätgas. – Vi går allt mer mot väderberoende energisystem, då är effektiv lagring nödvändig och den kan vätgasen stå för. Gasen är även på väg att bli en viktig energibärare i basindustrins processer, säger Markus Norström på RISE. |
|
|
Om vi vill möjliggöra ökad elektrifiering av våra fordon är vätgas och bränslecellsteknologi en lösning. Det svenska företaget SSAC har utvecklat ett nytt koncept för de bipolära plattorna i bränslecellerna. De tillverkas i komposit, vilket gör dem ovanligt starka i förhållande till sin vikt. Nu tittar SSAC, med hjälp av RISE testbädd för hållbar komposit, på möjligheten att tillverka plattor i biobaserad komposit. Detta skulle vara mer miljövänligt och samtidigt ett kostnadseffektivt alternativ till andra material. – Nästa steg är att hitta material och processer för tillverkningen som också är CO2-neutrala. Det är dit vi försöker komma, med material som är biobaserade och även kan återvinnas, säger David Mattsson, forsknings- och affärsutvecklare på RISE. |
|
|
|
Rätt använd är plasten en möjliggörare för hållbarhet och cirkularitet, men det finns många utmaningar som behöver hanteras. Följ med på en inspirerande digital timme där vi guidar dig till morgondagens trender, ger exempel från industrin och visar på möjligheterna att stärka din konkurrenskraft.
När: 8 november kl 13.30-14.30 Hur: Digitalt och kostnadsfritt |
Läs mer och anmäl dig här |
|
|
Inom det EU-finansierade projektet AtHyCor ska risken för väteförsprödning av belagda ultrahöghållfasta stålkomponenter som utsätts för atmosfärisk korrosion undersökas. Det handlar om att försöka förstå kopplingen mellan de atmosfäriska korrosionsmekanismerna och väteupptaget. Med den nya kunskapen ska riktlinjer tas fram både vad gäller metodik och riskbedömning, något som kommer till nytta vid exempelvis fordonstillverkning och tillverkning av andra lättviktsapplikationer. |
|
|
|