Jordbruks- och livsmedelsnyheter 2022:1 Visa i webbläsare  /  Vidarebefordra
11354 rise logo rgb neg
Jordbruks- och livsmedelsnyheter
från RISE Research Institutes of Sweden
6525 1x1
bild
6525 1x1
bild
Igår när jag var i butiken och handlade, gapade hyllorna tomma där äggen brukar stå. Detta är något, som jag, som är född i slutet av 70-talet inte kan minnas att jag tidigare upplevt. Det är såklart lätt för mig att säga som fortfarande har råd att köpa mat till mig själv och min familj, men om ökade priser och från tid till annan brist på vissa varor kan ge oss större respekt för våra livsmedelsprodukter så tror jag att det i förlängningen kan ha positiva effekter.

De flesta av de produkter vi ”stoppar i oss” varje dag är beroende av flera insatsvaror, har odlats, transporterats, bearbetats, processats, förpackats och transporterats igen innan de når vårt matbord. Att vi då betalar några ynka tior för produkten i butik är nästintill skrattretande. Att till del tvingas välja varor i säsong, lokalt (eller i alla fall svenskt eller nordiskt) och samtidigt få tydliga incitament för att äta upp allt det vi köper, kommer öka vår förståelse för komplexiteten i dagens matsystem och i förlängningen förhoppningsvis ge positiva effekter på såväl klimatet och den biologiska mångfalden som på folkhälsan och matglädjen.

Utöver den numera dagliga medierapporteringen om matpriser så bubblar det kring uppdateringen av livsmedelsstrategin, som landsbygdsministern aviserade tidigare i år. Många av oss som jobbar för och i matsystemet diskuterar och planerar just nu skriftliga inspel till Regeringskansliet. Även vi på RISE filar såklart på ett inspel, vi är ännu inte helt klara, men vi kommer bl.a. trycka på behovet av fortsatta satsningar på innovation och tillämpad forskning, bättre förutsättningar för kompetensöverföring från forskning till praktik inkl. tillgängliggörande av hållbarhetsdata inom klimat och biodiversitet, ökad tillgång till test- och demoanläggningar, stärkt beredskap samt en nationell nod för regional samordning av insatser för att stärka livsmedelssystemet.

Klara Båth, avdelningschef Jordbruk och livsmedel
bild
STRATEGISKA SATSNINGAR
Fortsatt satsning på nya tekniker med stor potential för industriellt nyttiggörande

Morgondagens innovationer bygger ofta på avancerad materialkarakterisering. Lundabaserade anläggningarna MAX IV och ESS har en enorm potential, bland annat för livsmedelsföretag.

- Satsningen innebär att RISE kan ta en ledande roll för att stötta svenska industriföretag som vill utveckla hållbara processer och produkter, produkter med ny funktionalitet, energisnålare teknik och större flexibilitet vid materialval och mindre svinn. Teknikerna kan användas för många områden, bland annat vid utveckling av plantbaserat kött, enligt Niklas Lorén, forskare på RISE som leder satsingen i ytterligare tre år.
Läs mer
 
bild
STRATEGISKA SATSNINGAR
Etablering av kunskapsnav för animalieproduktion

Etableringen av det nya kunskapsnavet för animalieproduktion är i full gång. Rekrytering till nya tjänster pågår och en förstudie bland näringens aktörer har genomförts för att ta reda på behov och förväntningar har precis slutförts.

- Vi har fått värdefull input om hur vi kan använda aktörernas befintliga expertis inom bland annat animalieproduktion, rådgivning och kommunikation. Nu efter förstudien pågår rekrytering av nya medarbetare. Inom kort annonseras ytterligare två tjänster ut. Vi ser fram emot att presentera oss närmare under vårkanten, säger nytillträdda enhetschefen Jørgen Korning.
22949 RISE Klimatskala
EXPERTIS
Klimatskala för måltider
I dagarna sprids stjärnglans över de offentliga måltidsverksamheterna på Kostdagarna i Malmö. Om du är på plats är du välkommen att besöka RISE utställning på Dialogtorget för att höra mer om hur du kan använda RISE Klimatskala för måltider som en del i arbetet med klimatsmarta måltider inom skola, vård och omsorg.

Målgruppen för RISE klimatskala är aktörer i Sverige som producerar, säljer, serverar eller konsumerar måltider. RISE hoppas att användningen av klimatskalan ska öka samsynen bland livsmedelsaktörer kring kommunikation om klimat-vänligare måltidsalternativ och därmed även göra det lättare för konsumenten att välja klimatsmart. RISE Klimatskala för måltider med tillhörande visualisering med stjärnor är tillgänglig för alla som vill använda den.
Läs mer
Nordic Food Industry
Ny rapport
Klimatpåverkan från växtbaserade köttanaloger – vad vet vi?

En ny studie inom projektet FINEST (Food INnovation for Sustainable System Transition) har sammanställt kunskapsläget och bidrar till en mer nyanserad bild av köttanalogers klimatpåverkan jämfört med andra produkter. De nya rönen kan stödja aktörer i livsmedelskedjan inom produktutveckling och i kommunikation med kunder och leverantörer.
Läs mer
 
bild
NY RAPPORT
Ny rapport sammanställer aktuellt arbete kring affärsmodeller och kolkrediter kopplat till kolinlagring i jordbruksmark

Kolinlagring i jordbruksmark pekas ut som en viktig del i att lyckas nå EU:s klimatmål om klimatneutralitet senast år 2050.
CO2-avlägsnande ur atmosfären genom kolinlagrande jordbruk skiljer sig från andra industriella metoder. Processen är reversibel, komplex och dyr att kvantifiera, jordbruket ska dessutom tillhandahålla livsmedel vilket kan utgöra en målkonflikt.
bild
Nytt projekt
MarginUp!

EU-finansierade projektet MarginUp! ska hållbara värdekedjor utvecklas för att producera biobaserade produkter och biodrivmedel från råvaror som odlas på lågproduktiv jordbruksmark så kallad marginalmark. Bakgrunden till projektet är att en stor andel av all jord i Europa är skadad på grund av föroreningar och intensivt jordbruk. Projektet är uppbyggt kring sju regionala demonstrationsplatser så kallade ”use-case” belägna i Europa. RISE leder det svenska caset där ryps odlas på överskottsmarker i norra Sverige för produktion av biodiesel.
Läs mer
 
bild
NYTT PROJEKT
Nytt projekt om bevattning av grödor med renat avloppsvatten

Kan vi använda renat avloppsvatten för bevattning i Sverige, precis som man gör i så många andra europeiska länder? 
Ett nytt projekt som koordineras av RISE ska titta på de praktiska och säkerhetsmässiga aspekterna av cirkulär vattenanvändning.
Nordic Food Industry
Nätverk
Nätverket Konsumentkontakt startar ny säsong

Nu välkomnar vi nya och tidigare medlemmar till en ny spännande säsong i nätverket Konsumentkontakt, ett nätverk för dig som vill stärka din roll som företagets kommunikatör mot konsument.


Konsumentkontakt är företagets ansikte utåt. Det är här som en produktupplevelse som inte uppfyllde förväntningarna kan vändas till något positivt. Med ett varmt och proffsigt mottagande känner sig kunden sedd. Kom med i detta fantastiska gäng och utveckla dig och dina kollegor. Vad sägs om en egoboost i vardagen och att få tillgång till konkreta verktyg i hur man hanterar utmanande kunder och stärker sin roll som företagets kommunikatör med konsumenter. Och har du inte glädjen att jobba med detta, tipsa dina kollegor som har dessa arbetsuppgifter!
Läs mer
 
22947 RISE Innovationsledning
EVENT
Inspiration till innovation med livsmedel i fokus
Hur stärker vi förmågan att agera på möjligheter? Förnyelse och innovation är sannerligen i ropet. Är du nyfiken på HUR ditt företag stärker er förmåga att fånga framtidens möjligheter, och utveckla erbjudande som kunderna verkligen vill ha?

Under denna eftermiddag får du lära mer om vad som kännetecknar innovativa företag. Du får en introduktion till vad innovationsledning, innovationsledare och partnerskapsprojekt är samt du får lyssna till Lantmännen som berättar om hur de jobbar med innovation som ett verktyg i sitt dagliga arbete.

När: 17 april 
Läs mer
Nordic Food Industry
Event
Nordic Sensory Workshop

På konferensen i danska Taasterup kommer företag som Novozymes, Danish Crown, Aker Biomarine och Elopak – berättaq om hela vägen från idéfasen till färdig produkt på middagsbordet. RISE medverkar i två av programpunkterna.

När: 25-26 april
Läs mer
 
bild
EVENT
Gör foodtech rent hus i livsmedelssystemet?

Välkommen till ett spännande föredrag med Sven Isaksson, forskare på RISE på den innovativa mötesplatsen Nordic Future Food som samlar livsmedelsföretag från hela Sverige på Kistamässan.

När: 31 maj kl 08:45–09:30  
Nordic Food Industry
Event
Borgeby Fältdagar 2023

RISE är en av utställarna och vi hälsar dig välkommen att träffa våra experter och för att ta del av våra lösningar för att nå ett lönsamt och hållbart jordbruk.

När: 28-29 juni

Läs mer
 
bild
EVENT
Save the date för RISE inspirationsföreläsning och workshop i samband med Livsmedelsdagarna

I samband med årets Livsmedelsdagar den 21-22 september kommer RISE att arrangera en workshop på temat Food Impact. Program och mer information presenteras inom kort.

När: 20 september
bild
Utbildning
Livsmedelsmikrobiologi - Teori och praktik

Kursen ger grundläggande kunskaper om de vanligast förekommande mikroorganismerna i livsmedelssammanhang.

När: 5-7 september 2023
Läs mer
 
23015 RISE l%c3%a4mnar tillbaka Andree konserver till Grenna Museum
NOTIS
127 år gamla konservburkar för Andrée-expeditionen överlämnades till Grenna Museum

Tidigare i år överlämnade Klara Bååth och Emma Holtz två konservburkar som tillverkades för S.A. Andrées expedition till Nordpolen 1897 till Grenna museum.

- Vi pratar idag om att vi vill se fler radikala innovationer dvs innovation som förändrar samhället och hur vi lever i grunden. Helkonserven var på sin tid en modern teknisk innovation som påverkat hur vi alla både lagar och konsumerar mat idag. Konservburken utvecklades under andra halvan av 1800 talet och tog verklig fart i samband med att autoklaven uppfanns på 1870-talet. Den första svenska konserven tillverkades på Axel Molinders konservfabrik 1869, och det var också på denna fabrik konservburkarna som nu finns på Grenna Museum tillverkades, säger Klara Båth.

– Att de här två burkarna existerade är jättestort för oss, säger museichef Håkan Jorikson, som tog emot burkarna till Grenna Museum i ett inslag i SVT Nyheter.
Läs mer
Publikationer
11354 rise logo rgb neg
RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN
ADRESS
KONTAKT
Följ oss
bild bild bild bild
$$$open$$