|
|
Bild från Isbolaget, Donsö |
|
Trident BMC was created as merge of Baltec Marine and Callenberg Technology comprising all divisions under Baltec Marine as well as the Energy Management Technology (EMT), Marine Conversions, HVAC Marine Newbuild and Spare part departments of Callenberg Technology. As a unified group we support marine and offshore customers worldwide through the whole lifecycle leveraging our broad range of competences and global presence. For ship owners and shipyards seeking integrated solutions, Trident BMC has experience with newbuilds and refurbishment within the following areas:
- Design & Engineering
- Interior Outfitting
- Environmental Services (EGCS, BWTS, SCR)
- Energy Management & Electrical Services
- HVAC
- Hull & Steel
- Pipeline installation
- Boiler Repairs
- High Voltage Shore Connection
We are engineers and craftsmen. Inventors and designers. Artisans and master shipwrights. Innovators and implementers. Everywhere you are, we are. Everything you need, we provide. Full service. Full responsibility. Turnkey execution, from drawings through delivery. Go ahead, challenge us!
|
|
Qtagg har utvecklat en lösning som kallas EcoPilot, ett verktyg som installeras i ett befintligt fartygs styrsystem och som genom en kombination av hårdvara och mjukvara kan köra ett fartyg med lägsta möjliga bränsleförbrukning. När rederiet bestämt var de vill att fartyget ska vara vid en viss tidpunkt kör EcoPilot automatiskt fartyget dit till lägsta kostnad och koldioxidutsläpp samt med en exakt ankomsttid. På så sätt kan miljoner ton utsläpp elimineras och miljontals kronor sparas på minskade bränslekostnader.
Qtagg startade med att utveckla styrsystem för stora dieselmotorer och har därmed lång erfarenhet av många installationer på fartyg runt om i världen. 2015 började bolaget även utveckla EcoPilot, med fokus på att optimera bränsleförbrukningen, för att minimera påverkan på miljön. Företaget har nu utrustat flertal fartyg med EcoPilot och har ytterligare flera under leverans. Dessa leveranser, som gjorts i nära samarbete med personalen ombord på fartygen, har givit bolaget värdefulla kunskaper och insikter om industrins utmaningar.
– Qtagg’s lösning skiljer sig från övriga aktörer, då man baserat på AI-genererade, optimerade ruttplaner faktiskt styr fartyget enligt planen.
|
|
MacGregor är världsledande aktör inom hållbar gods- och lyfthantering för sjöfarten genom en stark produktportfölj, lösningar och tjänster. Designed to perform with the sea.
Skeppsbyggare, redare och operatörer kan optimera lönsamhet, säkerhet, produktivitet och miljömässig hållbarhet under hela livscykeln genom ett nära samarbete med MacGregor. www.macgregor.com
MacGregor är en del av Cargotec. År 2020 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) omsättning totalt cirka 3,3 miljarder euro och antalet anställda är ca. 11 500 personer. www.cargotec.com |
|
Together with our customers, partners and suppliers we strive to transform energy into sustainable progress and prosperity. MAN Energy Solutions enables its customers to achieve sustainable value creation in the transition towards a carbon-neutral future. By addressing tomorrow’s challenges within the marine, energy and industrial sectors, we improve efficiency and performance at a systemic level – step by step. Our planet and our customers need solutions to achieve climate goals and restrictions. By leading the way in advanced engineering for more than 250 years, we have built a unique portfolio of technologies. Headquartered in Germany, MAN Energy Solutions employs around 14,000 people at over 120 sites globally. |
|
Emotron Motor Control Equipment CG Drives & Automation has developed, manufactured and delivered efficient and reliable motor control equipment under the brand of Emotron for over 40 years. The company headquarter is in Sweden which is also home to production, R&D and service. CG Drives & Automation has five core markets in the Nordics, India, Germany, Benelux, MEA and a dedicated partner network worldwide. We form a part of CG Power and Industrial Solutions Ltd., a global pioneering leader in the management and application of electrical energy.
Emotron Hybrid Electric Solution (HES) Emotron variable frequency drives form the reliable backbone of your marine smart electrical grid. The drives boast top level energy efficiency made from smart compact modules designed for easy installation and service. Emotron HES allow your electrical grid the full freedom of multiple energy sources and loads. The drives ensure power stability despite large variations in supply power and voltage.
Future proof your electrical grid.pdf
|
|
Vill du och dina kollegor få kunskap om vilken nytta man kan ha av en 'digital tvilling'? Hur kan det förstärka och effektivisera din verksamhet samt spara resurser? Anmäl dig till vårt kommande evenemang "Digitala tvillingar och simuleringar i praktiken" den 15 december!
Under två timmar berättar fyra experter om olika typer av utmaningar som vi kan lösa med skapandet av en exakt avbildning av en produktionsmaskin i form av mjukvara. Detta är den huvudsakliga definitionen av vad en digital tvilling är.
REGISTRERING SENAST 10 DECEMBER
|
|
Events like Nordic Battery Belt have an important role in bringing together actors from all the Nordic countries and involving all interested in the discussion and planning of the future.
We hope to see companies, start-up's, clusters, and developers from all Nordic countries participate and get involved in discussions. This event gives you several opportunities to connect and plan your future in this new ecosystem.
The finnish cluster Viexpo are arranging this event in cooperation with Enterprise Europe Network (EEN) Finland, Kvarken Council EGTC and Ostrobothnia Chamber of Commerce. |
|
Webinarierna ”SMTF Möter” finns tillgängliga att se i efterhand.
Den 10 november fick vi besök av Bo Axelsson, VD Swede Ship Marine, som berättade om bolaget, vad man bygger för typ av båtar och om framtidens framdrift av dessa.
Den 27 oktober presenterade Roger Berg, FoU-chef Saab Kockums, bolagets historia och var de befinner sig just nu och framtidens utmaningar och möjligheter.
Den 13 oktober bjöd Karin Blomstrand från Jämställd Utveckling Skåne hur företag kan agera för att vi skall bli fler och bätter i den blå näringen.
|
|
Past Monday, the Airpelago team took part in the first coordinated flight tests of the EOS-project. The EOS-project secured funding already last summer. EOS, short for Eyes On Scene, is a cooperation between RISE, Chalmers Maritime Human Factors, Airpelago, Smartplanes, and Infotiv, in support of the Swedish Sea Rescue Society (SSRS, Sjöräddningssällskapet) and partly funded by the Swedish Transport Administration.
The twelve million SEK and two your project runs till June 2023 and aims to develop, test, and evaluate a system of small flying wing drones that can be remotely launched and operated during sea rescue shouts in order to give rescue boat crews and rescue coordinators early images from the scene of a maritime accident or incident.
For more information read here.
|
|
Hamnen är en viktig transportnod där flera trafikslag möts, och där fartyg, lastbilar och tåg i sina transporter till och från hamnen traditionellt drivs av fossilbränslen med stor klimat- och miljöpåverkan. Hamnen kan ses som en energinod, där det blir viktigt med en omställning med högre effektivitet och mer förnybara bränslen, både för att bidra till ett hållbara transporter men även för hamnens egna operationer. Ambitionen med denna förstudie är att det mynnar ut i ett demonstrationsprojekt som syftar till att validera konceptet hamnen som energinod, som del av konceptet för den hållbara hamnen, som rådgivande för den resa som hamnar i Sverige står inför i sin roll att bidra till ett fossilfritt transportsystem.
RISE är huvudsökande och är projektpart tillsammans med Marine Benchmark. Dock ingår det som delmål att finna intresserade parter som genomför demonstrationsprojektet. Förstudien ämnar engagera 3 fordonstillverkare, 5 energibolag, 20 hamnar samt 20 teknikleverantörer genom Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF).
Projektet förväntas pågå från 2021-12-01 till 2022-09-30.
För mer information kontakta Andreas Bach – andreas.bach@ri.se
Den hållbara hamnen som transportnod, energinod och digitalnod (illustration: Sandra Haraldson).
|
|
SARGASSO är en oberoende öppen innovations- och sammarbetsplattform som har en korsindustriell inriktning. Syftet med SARGASSO är att plocka upp idéer eller behov för att realisera dessa i utvecklingsprojekt tillsammans med andra organisationer - öppen innovation helt enkelt!
För mer information kolla in www.SARGASSO.blue info@sargasso.blue eller ring Andreas 0705595411.
|
|
SMTF:s planer för svenska paviljongen på Nor-Shipping 2022 fortskrider. Nytt för svenska paviljongen är ett all-inclusive koncept som skall marknadsföras för första gången på Nor-Shipping tillsammans med de utställande företagen. Det är SMTF och svenska paviljongens framtida koncept för internationella mässor.
I skrivande stund har vi åtta utställande företag med i montern. Det är FKAB Marine Design, JOWA AB, Climeone, FireSeal, Kockumation, Echania, DSM 2022 och Prepare Ships. Flera intresserade företag har hört av sig och plats kan ännu beredas i den svenska paviljongen för dem som ännu inte bestämt sig om medverkan i Norge.
Svenska Paviljongen arrangeras av Svenskt Marintekniskt Forum, SMTF.
Kontakta projektkoordinator Liselotte Melkersson för mer information!
|
|
Framgångarna avlöser varandra i det Skandinaviska ClimeTech företaget eMarine Engineering Nordic Ab. För att möta upp rederiernas miljömål och stärka sin position inom klimatförbättrande åtgärder för fartyg har bolaget rekryterat Thomas Roos för rollen som styrelseordförande.
Thomas Roos har en lång gedigen erfarenhet i ledande positioner samt en dokumenterad stark historik med framgångsrik utveckling, implementering och genomförande av globala affärsstrategier i olika branscher och jurisdiktioner. Thomas kommer närmast från Callenberg Group där han i 16 år verkat som bolagets VD med ansvar för koncernens bolag i Sverige, Danmark, Norge, USA, Kina, Polen, Dubai och Singapore. Hans erfarenhet av bolagsbyggande återspeglar sig i en omsättning om 100-130MUSD. Callenberg Group blev senare uppköpt av USA ägda Trident.
Läs hela presentationen här.
|
|
SMTF var tillsammans med SSPA representerade på ZMART-arbetsmarknadsdagen den 25 november på Chalmers.
Vi hade mycket besök i vår monter där vi fick berätta om den marintekniska näringen och de arbetsmöjligheter som finns här. Många studenter hade inte tänkt på vår näring och när det gäller er som framtida arbetsgivare. Vi fick många frågor om sommarjobb, möjlighet att kunna göra x-jobb via våra medlemsföretag och även anställningsmöjligheter. Vi har ett tjugotal intresserade studenter som söker sommarjobb.
Vill ni veta mer, kontakta liselotte.melkersson@ri.se för mer information om deras studieinriktning som kan passa in på er verksamhet. |
|
I varje nyhetsbrev lyfter vi upp ett företag, nätverk eller en myndighet inom den marintekniska näringen under temat "Uppdrag marinteknik".
Är du intresserad av att synas och höras med din verksamhet? Kanske händer det något spännande inom ditt område som du vill berätta om?
Om svaret är ja, kontakta Liselotte Melkersson. |
|
|
|
SMTF arrangerar workshops, seminarier och andra aktiviteter! |
|
RISE Research Institutes of Sweden www.ri.se |
|
|
|
|