|
|
Uppdrag Marinteknik är en intervjuserie där du möter SMTF:s medlemsföretag, styrgrupp och operativa grupp med fokus på omvärldsbevakning och informationsspridning. I den fjortonde delen har turen kommit till Hanna Hvarfvén, Control system & Electrical Integration Manager på Berg Propulsion i Göteborg. |
|
eMarine Engineering Nordic Ab is a Swedish Greentech company that improves existing ships' energy efficiency. The company was established in 2015 and has optimized equipment on board passenger ships in the Baltic Sea, which has led to 40,000 tonnes of reduced CO2 emissions per year, by 2020. eMarine's key competence is the employees' work experience from shipping, combined with many years of experience from automation within Schneider Electric. Through development and curiosity, the company has created its own control systems for HVAC, Engine room ventilation, Pumps for propulsion systems, Various types of heat recovery, and battery backup system for redundancy during operation with only 1 diesel generator. In 2018, the company was certified as system integrators and sales partners by Danfoss Drives and EcoXpert by Schneider Electric. eMarine Engineering Nordic vision is to become a comprehensive supplier of energy-efficient solutions to help the world´s fleet meet the IMO requirements. |
|
OPSIS AB is a globally present company that develops, manufactures and markets state-of-the-art, innovative systems for gas analysis and process control. Our goal is to provide our clients with a total monitoring solution, including reliable and cost-effective systems, regardless of applications. Systems are available for ambient air quality monitoring (AQM) and continuous emissions monitoring (CEM)/process control. Thousands of our systems are running worldwide. By focusing on our customers’ requirements and on continuous research and development, OPSIS continues to lead the way and set the standard in gas monitoring. |
|
Vad är spökgarn? Våra hav är fulla med s.k Spökgarn, förlorade fiskeredskap, som år ut och år in ligger fast på bl.a våra vrak och fiskar. Fisk, sjöfågel, tumlare och säl går en plågsam död till mötes när de fastnar i spökgarnen.
Vi arbetar aktivt med att ta bort och bärga dessa spökgarnen i olika projekt, vi arbetar även aktivt med att uppmärksamma problemet för allmänheten.
|
|
In this webinar Business Sweden, Singapore, will let us learn more about Singapore's maritime landscape and key ongoing projects of selected stakeholers to determine opportunities for colloboration
|
|
Webinarierna ”SMTF Möter” finns tillgängliga att se i efterhand.
Den 7 april höll Anders Bergh från LEAN MARINE ett föredrag om minskning av utsläpp och bränslekonsumtion på fartyg genom dynamisk optimering av propellerlinan och hur integrerade AI stödda system är framtiden.
Den 21 april mötte vi Jenni Hilska, SEA20, som berättade om nätvekerket som fokuserar på hållbar och effektiv maritim transformation.
Den 5 maj mötte vi Gunilla Jacobsson som prataede om YH-utbildningar |
|
Välkommen till ett seminarium med elektrifieringsfokus mot fordon och transport och den omställning som väntar tillverkande företag!
Lyssna till inbjudna talare som kommer att prata om de utmaningar som elektrifieringen innebär, samt den omställning som företagen står inför. Vi kommer även att berätta om arbetet i noden och hur vi kan stötta företagen i regionen framöver.
|
|
SMTF jobbar ständigt på att förbättra och renodla sitt varumärke. Därför bjuder vi in dig på en förhandsvisning på vårt nya mässkoncept och hur vi vill arbeta framöver. Vi berättar även om kommande mässor 2022 där SMTF bjuder in företag att ställa ut i den svenska paviljongen.
|
|
Den 17 juni sätter fokus på stärkt samverkan och samordnat utvecklingsarbete för elektrifieringen av Västra Götaland. Tillsammans mobiliserar vi för en omställning från fossil energi till el, från elproduktion och -försörjning till kompetens, användningsområden och infrastruktur.
Genom den regionala utvecklingsstrategin finns en tydlig kurs för ett hållbart och konkurrenskraftigt Västra Götaland 2030. En bred elektrifiering av samhället är en viktig del av visionen. Därför är det nu dags att samla aktörer som kan bidra till en omställning, för att gemensamt driva på utvecklingen och möta den potential elektrifieringen har för samhälle, industri och vårt klimat.
|
|
Vätgas – en teknik med enorm potential Ett område som är högintressant just nu är vätgas inom sjöfart. Forskning har påvisat att tekniken har stor potential att utgöra en verklig ”game changer” inom branschen i strävan mot långsiktig hållbarhet och omställningen till fossilfrihet. Vätgas möjliggör inte bara framställning av miljövänliga bränslen, möjlighet till energilagring och minskade utsläpp utan knyter även samman sjöfarten med landbaserad industri och transportförsörjning på ett helt nytt sätt. Dock kvarstår en hel del frågor och hinder innan tekniken kan implementeras i större skala.
Infrastrukturen kring maritim vätgas Ett område som behöver utredas närmare är frågan om hur infrastrukturen kring maritim vätgas ska utvecklas. Hur stor är den framtida efterfrågan och med vilken geografisk spridning behöver bunkringsmöjligheter (tankningsmöjligheter) etableras längst våra kuster? Vilken typ av vätgas ska leverantörerna satsa på, flytande eller trycksatt? Hur skiljer sig då den tillhörande infrastrukturen? För att utreda dessa frågor är det viktigt att utgå från fartyget. Hur ser energibehovet ut och hur mycket bränsle, i detta fall vätgas, behövs för att tillgodose det? Väte är mycket energirikt, närmare bestämt 300% mer energirikt än diesel räknat som energi per kg. Däremot, när vätet komprimeras till 700 bar i gasform innehåller den bara ca 15% av energin per volym jämfört med diesel. Detta skapar såklart nya utmaningar när det kommer till bunkring ombord och tillgång i hamnar för att kunna upprätthålla samma driftmönster som vid användning av konventionella bränslen.
Ett nytt verktyg visualiserar bränslebehov Mot denna bakgrund är syftet med detta projekt att utreda hur den maritima vätgasinfrastrukturen ska se ut i Sverige med fokus på kustnära sjöfart. Målet är att inom ramen för projektet utveckla ett digitalt och interaktivt planeringsverktyg som visualiserar bränslebehov samt auktionsradie för vätgasbaserade drivlinor i den aktuella fartygsklassen. På detta sätt skapas även en kartbild över behovet av ny infrastruktur för att ge vägledning om vilka satsningar som behövs. Sammantaget är målet med studien att skapa en systemförståelse och en digital plattform för att visualisera och planera inför hur vätgas skulle kunna nyttjas som energi för kustnära sjöfart i Sverige.
Har ni frågor eller idéer kopplade till projektet är ni välkomna att höra av er till Andreas Bach, andreas.bach@ri.se
|
|
SMTF medverkar i projektet Säker vätgasinstallation ombord som är finansierat av Trafikverket genom Lighthouse program för hållbar Sjöfart. Ett av målen med projektet är att skapa en intressegrupp eller nätverk av organisationer som är intresserade av vätgas i maritima applikationer. I dagsläget är det ca 15 företag och organisationer som har visat intresse.
Tanken med nätverket är att driva utvecklingen framåt genom forsknings- och innovationsprojekt samt att bidra till en ökad kunskap inom ämnet genom exempelvis seminarier, workshops och när tiden tillåter ev. studiebesök.
Om ni har ett intresse av att delta i nätverket så kontakta Andreas Bach, andreas.bach@ri.se
|
|
Vår innovations och sammarbetsplattform SARGASSO nämns som ett verktyg i den nyligen utkomna nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation (NRIA) och har också omnämnts i en artikel publicerad av FN organisationen UNCTAD. Vidare presenterades SARGASSO på European Cluster Meeting som hölls på Kanarieöarna (tyvärr virtuellt..).
Arbetet med att expandera plattformen har verkligen börjat ta fart och vi hanterar flera olika inkomna idéer till utvecklingsprojekt för tillfället, vilket är fantastiskt kul och inspirerande! Kontakta oss gärna om ni har en idé eller en utmaning som ni vill lösa tillsammans med andra så ska vi försöka hjälpa er! www.SARGASSO.blue
|
|
På grund av Covid-19 har DSM bestämt sig för att flytta fram Donsö Shippin Meet till 14-15 juni, 2022. Temat kvarstår: DSM2022 – Clean Ocean with Future in Sight. För mer information och anmälan gå hänvisar vi till DSMs webbplats.
|
|
SMTF och RISE har ett samarbetsavtal med WMU sedan förra året för att tillsammans arbeta med maritim utveckling ur ett internationellt perspektiv. I början på maj anordnades det ett virtuellt studiebesök där WMU:s studenter fick chansen att lära sig med om SMTF och RISE. Pågående projekt presenterades och vi fick chansen att presentera hur vi jobbar med maritima nätverk och vilken nytta dessa kan ha för industrin. |
|
SMTF arrangerar den svenska paviljongen på Nor-Shipping den 10-13 januari 2022. Säkra en plats nu om du vill vara med! Vänligen kontakta Liselotte Melkersson liselotte.melkersson@ri.se för mer information. |
|
SMTF arbetar med att skapa plats för medlemmarna att synas på smtf.se. I och med det nya utseendet på hemsidan erbjuder vi alla medlemmar en plats att marknadsföra sig helt utan kostnad.Varmt välkommen att skicka in ditt företags/ din organisations uppgifter!
Här är ett exempel på hur det kan se ut på hemsidan: www.smtf.se/exempel-medlem. |
|
Konsekvenserna av Coronaviruset har fått en sådan omfattning som få kunnat föreställa sig. Vår förväntan var att kunna arrangera Eriksberg Boat Show som planerat, men utifrån rådande utsikter samt Folkhälsomyndighetens och Polisen riktlinjer får vi tyvärr inte ett godkännande som gör det möjligt att genomföra evenemanget 2021.
Nu satsar vi vidare 15-17 april 2022 Eriksberg Boat Show arrangeras i stället den 15–17 april 2022. Håll utkik i våra sociala medier, vi hoppas att vi kan dela något roligt förslag till med er lite längre fram.
|
|
|
|
SMTF arrangerar workshops, seminarier och andra aktiviteter! |
|
RISE Research Institutes of Sweden www.ri.se |
|
|
|
|