|
|
Uppdrag Marinteknik är en intervjuserie där du möter SMTF:s medlemsföretag, styrgrupp och operativa grupp med fokus på omvärldsbevakning och informationsspridning. I den elfte delen har turen kommit till Sidsel Norvik, Commercial Director på Nor-shipping, Norge. |
|
SMTF arrangerar den svenska paviljongen på Nor-Shipping den 10-13 januari 2022. Säkra en plats nu om du vill vara med! Vänligen kontakta Liselotte Melkersson liselotte.melkersson@ri.se för mer information. |
|
|
Aktea Energy’s consultants are independent specialists in energy efficiency and a healthy indoor environment in buildings, industries and in shipping. We want to help more companies to cut energy costs and contribute to addressing the climate challenge. Our offices are located in Stockholm, Gothenburg, Umeå, Uppsala and Malmö. |
|
For more than five decades, Chris-Marine has designed, manufactured and sold engine maintenance equipment for 2- and 4-stroke diesel engines. Today, these precision tools and machines are world-renowned for being operator friendly and of high quality. Since 1960’s when Chris-Marine was founded, quality, reliability and usability have been key words that have helped us build the solid foundation we stand on today, more than half a decade later. Chris-Marine’s headquarters are situated in Malmö, Sweden, and the production facilities in Copenhagen, Hamburg and Malmö. Chris-Marine is a market leader that operates globally through sales and service teams, subsidiaries and sales representatives. Engine designers, engine builders, ship owners, power plant owners, service workshops and shipyards are our customers. |
|
Liedholms offers subcontract work and run a mechanical workshop in Helsingborg since 1948. We are specialized at advanced welding, pressure vessels, and machine construction. We also offer professional project management, assembling, purchasing and certification.
We are accustomed to both small local and big international customers and applications, and what we manufacture can be found worldwide in applications such as shipping, nuclear power plants and process industry.
|
|
Wednesday, March 10, 9:00-9:30, we meet with Carmen Reguero.
The Canary Islands Special Zone, Canarias ZEC, is a low taxation regime authorized by the European Union in 2000 for companies or branches intending to carry out in the Canary Islands activities included in a long list.
Authorized ZEC Entities enjoy a reduced rate of 4% of the Corporate Income Tax rate, instead of being subject to the general rate of 25% CTI rate in force in Spain, among other advantages, i.e. 0% withholding tax in the sending of dividends to the ZEC mother company, no matter in which country this is, 0% indirect taxation for import of goods, etc.. Read more about it here. |
|
Onsdagen den 24 mars, kl 9:00-9:30 står Göran Stenmark, Global Product Manager på KraftPowercon på tur.
Göran berättar om företagets fokus på behandling av barlastvatten ombord på fartyg. Han presenterar orsaken till att rena ballastvattnet och olika teknologier att göra så samt KraftPowercons del i detta.
|
|
Webinarierna ”SMTF Möter” finns tillgängliga att se i efterhand.
Den 13 januari höll Christoper Pålsson från Lloyd´s List Intelligence ett föredrag på temat "Sjövägen är öppen efter pandemin".
Den 27 januari mötte vi Anders Schening från LifeFinder som berättar hur deras produkter kan rädda liv i utsatta arbetsmiljöer. |
|
Chalmers Studentkårs Sjösektions SJÖLOG är ett återkommande event med syfte att sammanföra studenter och näringsliv för ett ömsesidigt nätverkande. Ett event där studenterna får chans att skaffa sig insikt i vad som väntar efter studietiden med möjlighet ställa frågor om karriärval samtidigt som gästande företag får tillfälle att träffa och marknadsföra sig inför potentiella framtida medarbetare, kunder eller leverantörer!
|
|
Som ett led i vårt uppdrag med att stötta våra medlemsföretag med kompetenshöjande insatser erbjuder vi små och medelstora medlemsföretag möjligheten att ta del av en utvärdering, analys och handlingsplan för ert företags innovationsledning samt en jämförelse med företag i er storlek. Kanske vet ni inte vart ni ska börja eller så har ni en process som ni känner kan vässas ytterligare?
Erbjudandet finansieras helt av europiska kommissionen. Ni lägger 6 timmar på processen medan RISE lägger 7 arbetsdagar på att intervjua, analysera och arbeta fram en handlingsplan för att öka er innovationskapacitet.
Vi bjuder in till ett kort info-webinarie 4/3 kl.09-10.00 för er som vill veta lite mer och kanske ställa frågor till Fredrik Holm Holmberg som är projektledare för detta men möjligheten finns alltså att ta del av detta direkt. Projektet löper under hela 2021.
Klicka här för mer information.
|
|
Bakom arrangemanget står RISE/SMTF och Passion för IRL AB och programmet görs i samarbete med Båtmässan och Sweboat. Framtidens fritidsbåtarTisdag den 9 februari kommer innehållet i programmet spegla den snabba utveckling som sker inom designen, produktionen och tankarna bakom hur fritidsbåtarna kommer se ut i morgon och om ett antal år. Det kommer också handla om drift av båtarna och hur framtidens ägande ser ut. Håll skärgården levandeOnsdagen den 10 februari kommer presentationerna och samtalen handla om hur skärgården kommer hantera, förhoppningsvis, större strömmar av besökare och besökande båtar. Hur kommer hamnarna (både hemmahamn och gästhamn) se ut, vilken service kommer finnas, kan jag tanka min båt oavsett driftsätt. Upplevelse i skärgården kommer också vara ett inslag. Hållbart båtlivUnder torsdagen den 11 februari kommer vi få höra föredrag om hur vårt fritidsbåtsliv kommer påverkas av de miljöutmaningar vi står inför men också få inspiration av talare som hittat lösningar som går mot "leave nothing but footprints". Deltagande i seminarierna är kostnadsfritt. Vid frågor kontakta liselotte.melkersson@ri.se
|
|
CELESTE är SMTFs program för att klarlägga branschens visioner för 2030 och omhändertaga forsknings och innovationsprojekts resultat. En historisk återblick och en visionär framåtblick.
CELEST kommer under året utgå från de arbetsområden som etablerats som: drivlinor och bränslen – materialfrågor, navigation och kommunikation – lasthantering och uppdragsutrustning – logistik och underhåll. CELESTE utgångspunkt är tre fartygstyper:
1. Arbetsbåt 2. Mindre färja 3. Fraktfartyg (mindre än 30kDWT).
Nyheter kring CELESTE kommer presenteras löpande under året på hemsidan och under hösten kommer vision och projektdatabas presenteras.
|
|
SARGASSOs nätverk växer och under 2021 kommer samarbetena med våra internationella nätverk att synliggöras ännu mer.
Vi har knutit till oss spännande kontakter inom främst de nordiska länderna. Flera av SARGASSOs samarbetspartners kommer även att spela en större roll i de aktiviteter som planeras under året.
Parallellt med arbetet att sprida kännedom om den maritima sektorn till tangerande industrier så fortlöper tjänsten med matchmaking mellan de som söker projekt- och affärspartners och de som vill utveckla sin verksamhet genom projekt och bidra med lösningar och kompetens.
Anmäl er här för att ta del av SARGASSOs nyheter.
|
|
Projektet: ”Seacat 2.0 - riskminimering vid inspektion från havsytan”, beviljades i december medel från Vinnova. SMTF hanterar informationsspridning i projektet som började i december 2020.
Den marina miljön är krävande och allra besvärligast är zonen nära ytan och nära fasta objekt, där vågkrafterna är störst och kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Det innebär noggranna inspektioner och övervakning av marina anläggningar, både över och under ytan, stora utmaningar och avsevärda risker.
Projektet Seacat 2.0 bygger vidare på projektet "Marina drönare med extrem uthållighet för kraftfullare övervakning av den marina miljön". Projektkonsortiet består av Göteborgs universitet, Göteborgs hamn, Floatel Int. AB, MMT Sweden AB, Depå Service AB, RISE AB, SMTF, Chalmers och Caliterra AB. |
|
Det övergripande målet med studien ”säker vätgasinstallation ombord” är att genom att utveckla kunskapen kring bränslecellsdrivlinor i en maritim kontext minska utsläppen från fartyg och därigenom uppfylla de internationella och nationella målen för att förbättra miljön och göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.
Slutprodukten av den föreslagna förstudien blir en färdplan för en fullskalig installation av en bränslecellsdrivlina i ett existerande fartyg med dess tillhörande system både ombord och i hamnen.” |
|
Inom EU-finansierade EcoProDigi-projekt gjordes en studie av ett användarfall på bitumentankern ARDEA. Med hjälpa av maskinlärningsalgoritmer och stora mängder data som erhållits från fartygets prestandaloggningsverktyg BlueFlow, gjordes bedömningar av utfallet av olika trim- och ballastkonditioner. Målet var att testa möjligheterna till minskad miljöpåverkan och ökad energibesparingar med hjälp av maskininlärning och big data. Energiförbrukningen, och därmed kostnaderna och utsläppen, för att framföra ett fartyg består till stor del på dess massa och vilken fart det opererar i. Normalt sett är fartygen designade för att operera fullastade och vid vissa designkonditioner. Genom att studera data från deras samlade resor kan slutsatser dras om hur de beter sig olika dellastkonditioner och i ballast. Det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att spara bränsle och minska sin miljöpåverkan ligger i hur redaren och besättningen opererar och framför fartyget. Många tankfartyg tillbringar en betydande del av sin tid till sjöss i ballast, och det är även då de har störst frihet att styra över fart och kondition. Studien visar på möjligheterna att systematiskt samla in data och ta hjälp av algoritmer för optimera hur fartyget bör opereras.
|
|
SMTF arbetar med att skapa plats för medlemmarna att synas på smtf.se. I och med det nya utseendet på hemsidan erbjuder vi alla medlemmar en plats att marknadsföra sig helt utan kostnad.Varmt välkommen att skicka in ditt företags/ din organisations uppgifter!
Här är ett exempel på hur det kan se ut på hemsidan: www.smtf.se/exempel-medlem. |
|
STC Trade designs and manufactures custom-made filters for ships. These filters are a durable, non-corrosive, high-performance alternative for common metal filters. STC Perfoplast™ filters are made of HDPE: a strong, light and durable material with excellent seawater resistance. The strong material and it’s excellent corrosion-resistance results in an (almost) unlimited lifespan.
Follow all superyacht and commercial shipbuilders in the Netherlands and discover all the benefits.
These products are very successful in our homeland but now we are looking for distributors in Sweden. Preferable good integrated in shipping, yachts and commercial ships. Suppliers of valves, mudboxes, strainers and filters will profit from this new high quality products. We will supply full support.
|
|
Den 16-18 april kommer Eriksbergs Boat Show äga rum på anrika Eriksberg. Det blir den första flytande båtmässan i Göteborgs hamn och den stöds av kommunen, turistrådet och BRG, Business Region Göteborg. Det här är en del av ett reviderat 400 årsjubileum för Göteborg Stad. Eriksberg Boat Show är inte bara en traditionell båtmässa med båtar och tillbehör, här gör man även en satsning för att lyfta fram näringsliv, turism och handel samt forskning och utveckling av vårt fantastiska hav under rubriken ”Levande Skärgård”. |
|
Nu finns möjlighet för regionala och nationella export- och företagsfrämjande aktörer att söka medel för strategiska projekt för att stärka exporten hos Sveriges små och medelstora företag.
Exportfrämjande aktörer spelar en viktig roll i att stärka näringslivets återhämtningsförmåga genom att tillsammans stötta små och medelstora företag i att nå sin exportpotential. Ett ökat samarbete mellan aktörer kan bättre möta de mindre företagens behov av internationalisering. |
|
|
|
SMTF arrangerar workshops, seminarier och andra aktiviteter! |
|
RISE Research Institutes of Sweden www.ri.se |
|
|
|
|